10 anledningar att springa (som inte har med ditt utseende att göra)

Löpning har varit trendträningen ett bra tag nu – men du kanske tillhör dem som ännu inte gett dig ut i spåret? Om du känner att det är dags att bli övertalad – eller om du redan löptränar men inte riktigt vet varför – har Natalie (redan övertygad löpare) listat 10 goda skäl här.

running

1. Du kan springa vart som helst. Faktum är att löpning är det perfekta sättet att upptäcka nya städer; Berlin, New York, Ystad – ovsett var i världen du befinner dig, kan du alltid ge dig ut på en löptur och upptäcka staden. Chansen är stor att du springer på något mysigt café eller en hipp butik, som du kanske annars aldrig hade hittat.

2. Du kan springa i alla slags väder och följa årsskiftningarna från nära håll. Okej, jag ska vara ärlig; det är inte jättekul att springa när regnet piskar i ansiktet… men efter att ha bott i Umeå inser man att det mesta går! Se bara till att ha lagom varma, synliga kläder och eventuellt dubbskor om du ger dig ut på vinterunderlag.

3. Du behöver ingen krånglig utrustning. Det enda du behöver är ett par skor. Har du inga särskilda behov så går det bra med billiga löparskor från Lidl! Snöra på dig skorna och du är klar.

4. Du rensar din hjärna. Har du haft en tuff vecka på jobbet eller grälat med någon närstående? Löpning fungerar som terapi för både tankar och känslor. Eventuellt kan löpning även förstärka problemlösningsförmågan, vilket kan göra att du hittar svar på eventuella aktuella problem under din löptur.

5. Egentid. Du har en hel löprunda för dig själv och du kan planera den precis som du vill. Det är ingen som tjatar eller kommer med krav – du är helt självbestämmande och kan gå in i dig själv på sätt som annars kan vara svårt i dagens uppkopplade, sociala värld.

6. Du bestämmer över din egen träning. Löpning är utmärkt att variera efter dagsform. Känner du för att springa fort, långsamt, ta tid eller kanske springa intervaller? Du bestämmer själv vad du behöver just idag.

7. Du behöver inte passa någon tid. Hur många gånger har du inte kommit till en träningsklass med andan i halsen och tofsen på sned? När du springer har du ingen tid att anpassa dig till, du bestämmer själv när och hur länge du ska springa.

8. Hela kroppen tränas. När du springer stärks muskler, skelettet och kanske viktigast av allt – ditt hjärta. Att ditt hjärta tränas betyder att blodgenomströmningen ökar och kroppen lättare förses med syre = friskfaktor.

9. Löpning gör dig glad. När du tränar utlöses endorfiner, kroppens eget morfin som fungerar smärtlindrande och får dig på bättre humör.

10. Du sover bättre. Motion gör att du får utlopp för din energi, slappnar av lättare och därmed sover bättre. Tänk bara på att inte träna för sent på kvällen då det kan få motsatt effekt.

Och du, glöm inte bort att springa för att det är kul!

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>