10 sätt att ge kroppen ordentligt med näring inför ett lopp

Att träna inför ett lopp kan vara både roligt och inspirerande. Det kan för många kännas väldigt upplyftande att sätta upp ett nytt mål och sträva mot det, för att sedan nå och lyckas med prestationen. Det är dock viktigt att få i sig ordentligt med näring när du tränar inför ett lopp. Här följer tio enkla tips vad du kan tänka på inför uppladdningen.

lopp

1. Försök att hitta balans i maten där du får i dig näring från alla energikällor, det vill säga kolhydrater, proteiner, fetter, fibrer, vitaminer och mineraler.

2. Ät regelbundet, hoppa aldrig över ett mål mat.

3. Kom ihåg att äta frukost, lunch, middag och även mellanmål i anslutning till träningen.

4. Tänk på att kroppen tillgodogör sig träningen och näringen under vila, så kom ihåg att lägga in vilodagar i veckorna och tillräckligt med sömn.

5. Ska du träna ett längre pass, försök att få i dig även salt och magnesium för att undvika kramp.

6. Är det svårt att få tid till att laga mat varje dag i veckan, prova gör matlådor på helgen som du lägger in i frysen. Det gör att du alltid har mat nära till hands under veckan.

7. Känner du att det är svårt att få i dig tillräckligt mycket näring under dagarna, kan det vara ett tips att ha lite nötter, frukt eller annat du tycker om i väskan.

8. När du börjar träna allt mer, behöver kroppen mer energi. Känner du dig trött och sliten så kan det vara så att ditt näringsintag är för litet. Ett enkelt knep vid en sådan situation är att öka portionerna något.

9. När det väl är någon vecka kvar inför loppet: ät bara saker du vet att din kropp mår bra av, detta för att undvika eventuella magproblem innan eller under loppet.

10. Ska du tävla ett längre lopp där det kräver att du har ett intag av näring under loppet i form av någon näringsdryck eller liknande, tänk på att det är bra att testa just den näringsdrycken eller gelen under träning några veckor innan. Vissa av dessa drycker kan under tävling ge kramper i magen, och det vill man inte ha när man tävlar.

Bild: Pixabay

Av Ilona Jonsson Lindblad

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>