10 steg till positiv kroppsuppfattning

Att tycka om sin kropp är alltid en bra utgångspunkt för hälsa, men ibland kan det kännas svårt att komma dit – särskilt om du under lång tid ogillat något hos dig själv. Här får du en bra start – tio steg till en positiv kroppsuppfattning. 

kroppsuppfattning

1. Uppskatta allt som din kropp kan göra

Kom ihåg varför du har muskler, näsa, armar, lår, fötter, lungor. Vad skulle du göra utan någon kroppsdel (hur ”ful” den än är i dina ögon)? Har du två ben? Grattis! Det finns de som inte har det. Är du kvinna och fött barn – tänk hur fantastisk din kropp är som burit och format en ny människa! Fokusera på vad din kropp klarar av, istället för vad den inte klarar av. Och behandla den med tacksamhet.

2. Ha en lista på 10 saker du tycker om hos dig själv

Skriv ner allt du gillar hos dig själv – som inte har med vikt eller utseende att göra. Tänk över vilka personlighetsdrag du är stolt över, och som andra människor uppskattar hos dig. Samla allt i en lista som du kan ta fram när fokuset hamnat lite för mycket på det kroppsliga.

3. Påminn dig själv att sann skönhet inte sitter på ytan

Skönhet är också hur du möter andra människor. Det är kanske din värme, spontana personlighet eller karisma. Skönhet är mer än det vi ser på utsidan – det finns människor som är ”snygga” enligt normen, men vi uppfattar dem inte som vackra om de inte är speciellt vackra på insidan (när vi väl sett vad som finns där).

4. Se på dig själv som en hel person

Välj att inte fokusera på specifika kroppsdelar. Du är inte bara dina lår, rumpa eller mage. Du är en hel person som har en hel kropp, och den definieras inte utifrån en enda kroppsdel – och det gör inte du heller.

5. Omge dig själv med positiva människor

Om det så handlar om att umgås med dem eller se vad de skriver på Facebook, så kan du välja att omge dig med människor som talar gott om sig själva, sina kroppar, och om andra. Du behöver inte lyssna på kroppskritik och fettsnack.

6. Stäng av negativa tankar

Tankar som säger att din kropp inte är ”rätt” eller att du är en ”dålig” person behöver sorteras bort. Övning ger färdighet och här är det du som aktivt måste välja. Tankar kommer – men du kan bestämma om de ska få bygga bo eller inte.

7. Klä dig bekvämt

Dina kläder kan hjälpa dig att få positiva känslor kring din kropp. Prova att klä dig bekvämt (vad det är vet ju bara du), så kan du lättare slappna av i ditt eget skinn också.

8. Granska kritiskt media och sociala medier

Det kanske låter cyniskt, men medias intresse ligger i att få dig att köpa något, om det så är någon produkt eller tjänst, eller klick. Det är en befrielse att kunna förbise information i media som får dig att känna dig dålig. Sådana budskap i sociala medier kan också lätt rensas bort. Fråga t ex dig själv: varför följer jag den här personen på Instagram? Vad får jag ut av det? Är det inspiration – toppen! Men om det trycker ner dig (även om det nästan är omärkbart) – avfölj!

9. Gör något bra för dig själv

Ta hand om dig själv – din själ och din kropp. Gör något som låter din kropp veta att du uppskattar den. Ge den näring och rörelse, tala snällt till och om dig själv, ta hand om huden, håret och naglarna. För att du tycker om den och vill att den ska hålla, inte för att du känner press utifrån.

10. Använd tid och energi rätt

Spendera dem inte på att oroa dig över mat, kalorier, vikt, utan istället på saker som att bli bättre på något eller att hjälpa andra människor.

Källa: National Eating Disorder Association (USA)

Foto: Robert Bejil

Mer att läsa

5 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>