10 tips som kan hjälpa mot höstdepression

Hösten – denna färgsprakande tid som älskas av vissa och tillika hatas av andra. Det talas och skrivs en hel del om höstdeppighet omkring oss. När de första kalla vindarna och regnet kommer så kan längtan efter den ljuva sommaren vara intensiv, men tanken om sommarvärmen kan kännas hopplös eftersom nästa sommar känns så avlägsen. Därför vill vi komma med några tips för att du ska njuta av hösten och klara dig från höstdeppigheten.

hostdepression

Det sägs att höstdeppigheten är så vanlig delvis för att mindre solljus orsakar att våra serotoninnivåer sjunker och att våra melatoninnivåer ökar. Serotonin och melatonin påverkar humöret och melatoninet påverkar även sömnmönstret. De kortare dagarna signalerar till hjärnan att det är dags att varva ner.

Här är tio tips till dig som känner dig lite deppig som en påminnelse om höstens egen funktion och charm, saker du kan göra för att denna tid ska kännas lättare. Om du däremot känner att hösten är olidlig och misstänker att du är deprimerad så rekommenderar vi att du söker professionell hjälp, för det finns hjälp att få – och varför inte ta emot den hjälpen när inte livet riktigt fungerar som det ska, just nu? Depression är en allvarlig sjukdom.

1. Skriv en lista med positiva saker

Hösten är en tid för reflektion, för kroppen och sinnet att återhämta sig efter en tid som för de flesta har varit fullspäckad av aktiviteter. Förr i tiden var sommaren hektisk eftersom dagarna var längre och det var mycket som skulle uträttas på fälten. Med hösten kom skördetider och på ett mentalt plan kan detta tänkas vara just reflektionerna, ta in näringen från det vi varit med om under våren och sommaren och skapa en mening av det. Hösten påminner oss också om att förändring är en naturlig del av livet.

Frågor att reflektera över:

  • Vad är det positiva med hösten för mig? Skriv en lista på dessa saker och titta på den ofta.
  • Hur skulle mitt liv se ut och kännas om jag fokuserade på det som gör mig glad istället?

2. Släpp in ljuset i ditt liv

Just på grund av att serotoninnivåerna sjunker när mörkret kommer, och för att vi behöver D-vitamin, så är det extra viktigt att komma ut då det är ljust ute. Ta en promenad på lunchrasten – bara tio minuter kan göra en skillnad.

Höstens mörker kan vändas till det positiva nu när mysfaktorn är på topp. Äntligen kan vi ta fram alla underbara levande ljus som har väntat i diverse lådor och garderober. Det finns även massor av vackra ljusslingor att köpa nuförtiden som förstärker myskänslan i hemmet och kan hjälpa till att det känns skönt att vistas hemma.

3. Njut av naturens vackra färger och dofter

Hösten är vacker. Alla dessa färger som exploderar framför oss – det röda som ser ut som flammande eld, det gula som är som tusentals små solar värmer sinnet och det gröna som fortfarande finns kvar i bakgrunden påminner oss om livet. Promenader i skogen eller i parker, ställen där du kommer nära naturen och dennes prakt och alla nya lukter som hösten bjuder på, kan läka. Tillåt dig själv att supa in denna skönhet och kanske till och med leka bland löven, såsom vi gjorde när vi var barn?

4. Använd vackra färger

HH okt 14 008

Foto: Tiina Mokvist

Till slut tappar träden och buskarna sina löv och då kan det kännas lite extra grått både i natur och sinne, särskilt innan den vita snön kommer och lyser upp. Då kan det vara en utmärkt idé att själv vara den som sprakar av färg. Svep in dig i en vacker röd halsduk, ta på dig gula handskar eller sätt en rosa blomma på jackan. När du bär dessa färger är de inte bara glädje för dig, utan också för de människor du möter som kanske också blir gladare av att alla inte går klädda i svart och beige. Mötet med leende människor värmer dessutom alltid.

Jag har dekorerat min cykelkorg med röda blommor och folk kommer fram till mig och berättar att de blir så glada när de ser mig komma cyklande – oj vad glad jag blir då!

Reflektera över: Det jag utstrålar får jag tillbaka – vad vill jag då utstråla?

5. Tala med dina nära – det helar

En lugn pratstund med nära vänner som du kan öppna dig för och lätta på hjärtat helar verkligen. Att få bekräftat att du inte är ensam om att tycka att livet känns lite tyngre nu när hösten har kommit underlättar faktiskt. Att få säga saker högt, uttrycka sig fritt, bli hörd – det kan verkligen lyfta en tyngd från axlarna.

I Storbritannien brukar man alltid erbjuda en ’cuppa’ (en kopp te) när någon känner sig lite nere, och kanske ligger det något i det – en kopp te med en vän som lyssnar kan lösa många knutar.

6. Bjud på höstparty

I Sverige är vi mycket bra på att ställa till med grillfest på sommaren, men vi kanske inte är lika bra på att ordna till fest när hösten kommer. Ställ till med en fest med ett hösttema för vänner, familj och bekanta – en liten fest eller en hejdundrans partajkväll. Detta ger dig något att planera, se fram emot och att vara bland goda vänners lag. Du gläder dig själv och andra.

7. Höstpyssla

Naturen bjuder på skönhet, men samtidigt vill vi dra oss undan lite och spendera mer tid inomhus. Denna kombination bjuder till ett ypperligt tillfälle att pyssla och vara kreativ, antingen själv eller med barn eller vänner. Kottar kan bli fina juldekorationer. Fotografier och höstlöv i kombinationkan bli fina kort att skickas till personer som behöver uppmuntran – och vem gillar inte att få ett riktigt brev på posten?

8. Hitta en ny aktivitet

För att bjuda in ny inspiration i livet är hösten ofta en början på nya kurser och aktiviteter. Detta ger en chans till ett nytt och spännande fokus – kanske är det en yogakurs, kanske en keramikkurs eller varför inte gå med ett gäng som brukar träffas för att vandra. Nya Meet Up-grupper dyker upp överallt (eller varför inte starta en egen grupp?).

9. Tala med dig själv – ”varför känner jag mig deppig?”

Ibland kan det vara bra att reflektera över orsaken till de deppiga känslorna. Fråga dig själv: Vad är det med denna årstid som gör mig deppig? Är det en känsla som kommer inifrån mig själv? Eller är det en känsla som kommer utifrån? Skickar min kropp signaler till mig att jag inte känner mig så glad just nu eller är jag påverkad av att jag ”borde” känna mig deppig – alla andra verkar ju vara det nu när hösten kommit.

En förståelse för varifrån deppigheten kommer gör att den är lättare att motverka. Det är okej att inte må toppen jämt och ständigt, det är en del av livet. Men det är också viktigt att komma ihåg att det finns ett val i att fokusera på det som känns mörkt, eller att ha fokus på det som ger ett ljusare sinne.

10. Motionera med glädje

Senaste rapporterna från vetenskapen bekräftar att motion är bra för stress och depression och det applicerar förmodligen på höstdeppighet också. Välj ett sätt att röra på kroppen som du tycker är Kul med stort K. Träna inte något som känns som en plåga.

Personligen går jag på dansalätt (en dansklass för äldre damer där jag är klart yngst sedan 20 år). Det finns en sådan glädje i rummet när vi dansar, det handlar inte om att prestera eller vara bäst, eller att dansa exakt rätt hela tiden. Det handlar om att röra på kroppen så gott jag kan, ha kul, skratta tillsammans och dansa till låtar som Rumba i engelska parken. Det är också motion, med extra glädje och skratt.

Hur allvarligt är det?

När du öppnar dörren en riktigt dyster höstmorgon, fundera på följande: På en skala från 1 – 10 (där 1 är inte alls och 10 är otroligt mycket) – i det stora hela, hur mycket blir mitt liv påverkat av den här årstiden?

  • Om det är mellan 1 – 5 – då är det ingen fara.
  • Om det är mellan 6 – 10 – vad skulle jag behöva göra för att påverkan av årstiden inte är så betydande? Är en ändring är på tapeten – hur ska jag då gå till väga?

Kanske har du några tips som du tycker fungerar jättebra som du vill dela med dig till andra, något som kanske har hjälpt dig att uppleva hösten på ett gladare sätt? Skriv en kommentar här nedan och berätta!

Foto: Johanna Arogén

Mer att läsa

3 kommentarer

  1. 1

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>