3 tips som förbättrar din relation till mat

Många av oss har en rätt komplicerad relation till mat och ätande. För de allra flesta handlar det inte om en uttalad ätstörning, men ett dåligt samvete kopplat till något vi gör dagligen och som vi behöver för vår överlevnad är både onödigt och ohälsosamt. Så hur kan vi få ordning på tankarna? Här är några punkter, som en liten start.

relation till mat

1. Tänk på vad du säger

Att prata om en viss typ av livsmedel som om det vore ”gift”, ”beroendeframkallande”, ”dåligt”, ”skräp”, eller ”syndigt” leder till skuldkänslor vid intag av dem. På samma sätt funkar retoriken kring olika dieter och andra produkter som marknadsförs som ”nyttiga”: att kunna äta något ”med gott samvete” hänvisar till att ”du egentligen inte borde äta det”, och skapar en känsla av att det är förbjudet. Ätande och skuld hör inte ihop, så använd inte ord eller uttryck som förstärker den känslan.

Mat är mat. Äta gör vi för att vi ska överleva. Men mat och ätande är inte bara nutrition – det är njutning och umgänge också. Känn efter vad din kropp säger till dig – tips om hur du gör det finns här.

2. Lär dig att njuta

Då kommer vi till nästa punkt – att kunna njuta av maten. Att acceptera att mat också är njutning är ett viktigt steg. Inte bara att kunna njuta av grönsaker som du tidigare inte gillat, utan att faktiskt kunna njuta av så kallad utrymmesmat också. Utrymmesmat må vara onödig ur ett näringsperspektiv – men det betyder inte att det inte finns njutning, och därmed en annan typ av nödvändighet, i den. Gillar du något som du kanske inte anser är ”nyttigt” – ät det med gott samvete då och då i alla fall.

3. Var nyfiken och umgås med maten

Ta din tid i mataffären – undersök nya frukter, grönsaker och andra livsmedel som du inte provat förut. Utmana dig själv och köp hem något nytt ibland, ta reda på hur du använder det bäst, och prova dig fram med nya recept. Se till att matlagningen är rolig och spännande, använd fantasin och skapa maträtter. Gör maten kreativt vacker, i dina mått mätt (du behöver inte göra som de gör på TV!). Laga maten utifrån nyfikenhet, och du ska se att lite av de negativa känslorna släpper.

Känner du att de här tipsen inte är tillräckliga för dig, eller att du misstänker att du inte har det rätt ställt med tankarna kring maten, så finns hjälp att få: kontakta Frisk & Fri – riksföreningen mot ätstörningar.

Bild: Pixabay

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>