5 anledningar att välja mer vegetariskt

Den 1 oktober är det Vegetariska Världsdagen, som firats sedan 1977 för att ge uppmärksamhet åt den vegetariska livsstilen. Man behöver dock inte gå ”all in” och bli vegetarian på en gång för att njuta av fördelarna som vegetarisk kost för med sig – lägg det på din egen nivå! Ha en #köttfrimåndag, ät vegetariskt till lunch på jobbet eller testa ett nytt recept varje lördag. Livskick listar fem goda anledningar till att välja mer vegetariskt.

1. För hälsans skull

Vegetarisk kost har flera hälsofördelar, bland annat lägre risk för diabetes typ II, övervikt, bröst- och tjocktarmscancer, sjukdomar i gallblåsan samt hjärt- och kärlsjukdomar. Vegetarianer verkar också leva längre.

2. Bättre ekonomi

Vegetarisk mat är billigt om du lagar den från grunden från råvaror såsom baljväxter, rotfrukter, grönsaker, örter, ägg och mjölkprodukter. Visst finns det dyrare produkter även på de vegetariska hyllorna, såsom tofu, quorn och sojafärs, men dessa produkter är inte alls nödvändiga för att laga en fullvärdig vegetarisk måltid. Med mer pengar över i matbudgeten har du råd att t ex välja mer ekologiskt eller äta mer av hälsosamma livsmedel som kanske kostar lite mer att köpa, såsom bär och nötter – eller tofu!

3. Mer frukt och grönt

En väl sammansatt vegetarisk kost innehåller mycket grönsaker – du kommer därmed närmare de rekommenderade 500 g frukt och grönt per dag. Genom att låta grönsakerna ha huvudrollen i matlagningen istället för att bara vara ”bisittare” till köttet kan du lära dig mer om och få inspiration till hur du ska servera dem på ett aptitligt sätt, kunskaper som du sedan kan använda även till de måltider då kött finns med på menyn.

4. Nya smakupplevelser

Vad sägs om blomkålsfalafel, grönärtshummus, quesadillas med fetaost eller varför inte portobello-burgare? Att bestämma sig för att äta mer vegetariskt kan vara ett sätt att vidga sina vyer, långt bortom falukorvens land. Bläddra i en bra kokbok och förundras över hur frestande det känns att bli vegetarian på heltid!

5. En insats för miljön

Rotfrukter, grönsaker och baljväxter är klimatsmarta. Allra bäst är det att välja grönsaker efter vad som är i säsong i Sverige och köpa torkade baljväxter som du blötlägger och kokar själv, men även om du väljer konserver har baljväxterna som proteinkälla en mindre klimatpåverkan än kött.

Källor:

  • Krause’s Food and nutrition therapy. 12:e upplagan.
  • Nordic Nutrition Recommendations 2012. Integrating nutrition and physical activity.
  • www.slv.se

Text: Annica Långvall

4 kommentarer

  1. Pingback: Det svåra enkla - Om att bara må bra | Liselotte Howard

  2. Pingback: Diskriminera inte vit mat – om färglösa näringsbomber | Livskick

  3. Pingback: Topp 10 vardagsmat 2015 – därför vinner fortfarande vardagsmaten | Livskick

  4. Pingback: Välj vegetariskt | EKOLISTERNA

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *