5 frågor till Lina Abrahamsson

Lina Abrahamsson driver den välbesökta matbloggen mat.såklart. Hon är också legitimerad dietist och kostvetare, driver eget företag, jobbar med receptutveckling och skriver på uppdrag. Vi har pratat med denna driftiga tjej om hennes syn på hälsa och mat.

Vad är hälsa och välbefinnande för dig?

– För mig handlar det om att hitta en balans mellan livets olika delar. Delar där maten självklart har en stor roll, men lika viktigt är motion/rörelse, sömn, avslappning, relationer, jobb, fritid och positiva tankar. Att hitta denna balans kan vara lättare sagt än gjort. Det kräver ofta att man rannsakar sig själv och sina behov. Det finns ingen mall här. Alla är vi olika och det gäller att ifrågasätta sig själv vad som är viktigt i livet och att lära sig prioritera det du mår bra av.

Hur tänker du när du handlar mat i butiken? Vad prioriterar du?

– Variation är nyckeln i min matlagning. I min kundvagn hamnar all möjlig typ av mat. Jag lägger stort fokus på närodlad och ekologisk mat. Det blir mycket frukt och grönsaker som jag ofta köper av en lokal odlare nära mig. Lite dyrare, men verkligen värt pengarna. Smaken är så mycket bättre, och det känns bra att undvika onödiga gifter och att gynna de lokala odlarna.

I övrigt handlar vi en hel del mejeriprodukter, kött och fisk av fin kvalitet, brödingredienser till hemmabaket, konserver för snabb vardagsmatlagning (tonfisk, bönor och krossade tomater är vi storförbrukare av) och en mörk chokladkaka finns alltid i skafferiet.

Många vill ju komma i form inför sommaren och det skrivs överallt om olika dieter och metoder. Vad är ditt bästa råd i egenskap av dietist?

– Mitt bästa råd är att strunta i dieterna och tänka långsiktigt istället. Dieter innebär oftast en drastiskt förändring av matvanorna och förbud av olika slag. De blir svåra att hålla i längden och innebär en begränsning i ditt sociala liv. Förbud tenderar också att ha motsatt effekt, det vill säga att det du förbjuder dig att äta ofta är det du blir toksugen på.

Mitt råd är att istället flytta fokus till den mat du vill äta och mår bra av. Ersätt en dålig vana med en ny, ta det successivt och låt det ta tid. När en ny vana sitter i ryggmärgen är det dags att ta itu med nästa. Förändringarna behöver inte vara så stora för att ge effektiva resultat. Ge din livsstilsförändring tid, vilja och engagemang. Njut av livet under resans gång, och var inte rädd för att söka professionell hjälp. Det är inte lätt att genomföra en livsstilsförändring, men det går och ditt välbefinnande kommer att tacka dig sedan.

Vad äter du helst, vilken mat är din absoluta favorit? Vad är du svag för?

– Jag är ju en riktig matfantast som älskar att variera mig, utveckla smaksinnet och testa nytt. Att bara nämna en favorit är nästan omöjligt. När det gäller maträtter har jag dock några favoriter jag återkommer till gång på gång: lasagne, fisksoppa och skaldjur är några av dem. Jag kan också längta efter en riktigt vällagad köttfärssås med mycket tomatsmak. Serverad med pasta och parmesanost är denna klassiker en höjdare jag aldrig tröttnar på.

Havregrynsgröt, knäckebröd, ägg, blåbär, lingon, valnötter och mandlar mumsar jag också mycket av. En knäckesmörgås med löskokt ägg och kaviar går ju inte att klara sig utan. Kaffe och mörk choklad är också basvaror för mig.

Var är du om fem år? Vad drömmer du om?

– Jag hoppas att jag samlat på mig ännu mer erfarenheter av livet och utvecklats både i mitt yrke och som människa. Viktigast av allt är mina barn, och jag drömmer om ett friskt och roligt liv tillsammans med familjen. Kanske bosätter vi oss i ett annat (varmare) land för en period. Arbetar därifrån, lever livet och har mycket tid för varandra.

Besök Linas blogg: mat.såklart.

Bild: Lina Abrahamsson

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>