5 missar chefer gör som får anställda att säga upp sig

Att skapa en stabil miljö som främjar prestation, gemenskap och personlighet är avgörande för framgångsrika arbetsplatser. Det är svårt för företag att behålla bra anställda, men det borde inte vara så: De flesta av de vanliga misstag som chefer gör är lätta att undvika.

1. De sätter upp dumma regler

Företag behöver självklart ha regler, men de behöver inte vara slentrianmässiga och rigida. Oavsett om det rör sig om en överdriven närvaroplikt (vissa jobbar lika bra hemifrån) eller något annat så gör onödiga regler människor på dåligt humör. När de anställda känner det som att ”storebror ser dig”, tappar de ofta sugen och hittar någon annanstans att arbeta. En arbetsplats ska kännas som en arbetsplats – inte som ett fängelse!

Att känna sig misstrodd och övervakad kan lätt göra att anställda byter arbetsplats. 

2. De belönar inte prestationer

Uppmärksammande av individuella prestationer bevisar att det du gör betyder något. Chefer måste kommunicera med sina anställda för att ta reda på vad som får dem att må bra (för vissa är det en lönehöjning, för andra är det offentligt erkännande) och sedan belöna dem för ett bra jobb. Om produktionskrav finns, men hög produktion inte premieras, är det sannolikt att en duktig medarbetare söker sig vidare.

3. De bryr sig inte om människor

Fler än hälften av dem som lämnar sina jobb gör det på grund av sitt förhållandet till sin chef. Smarta företag ser till att deras chefer vet hur man balanserar att vara professionell med att vara mänsklig. Det här är cheferna som firar sina anställdas framgångar, sympatiserar med dem som går igenom hårda tider och som både stöttar och utmanar. Chefer som inte bryr sig på riktigt har alltid hög personalomsättning.

Oempatiska chefer som inte bryr sig tappar lätt sina anställda.

4. De visar inte helheten för medarbetarna

Det kan tyckas effektivt att helt enkelt tilldela anställda uppgifter utan att förklara mer ingående, men engagerade anställda axlar tyngre belastningar för att de verkligen bryr sig om sitt arbete, så deras arbete måste ha ett syfte. När de inte vet vad det är, känner de sig exkluderade och meningslösa. Och när de upplever att deras arbete inte har något syfte så söker de sig snart till ett annat.

5. De gör inte jobbet roligt

Om människor inte har kul på jobbet så ger de inte allt. De bästa företagen att arbeta för vet vikten av att låta anställda släppa loss lite. Tanken är enkel: Om jobbet är kul, kommer du inte bara att fungera bättre, du kommer även att vilja stanna längre på arbetsplatsen.

Kul på jobbet är viktigt! 

Många chefer tenderar att skylla sina omsättningsproblem på allt mellan himmel och jord medan man ignorerar kärnan i frågan: Anställda lämnar inte dåliga jobb; de lämnar dåliga chefer.

Artikeln inspirerad av Dr. Travis Bradberry på Huffington Post.

Bilder: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>