5 saker som händer när du slänger ut vågen

Kliver du ofta på vågen? En gång i veckan? Varje morgon? Efter träningen? Innan du går och lägger dig? För många fungerar vågen som en enkel koll på att vikten är på en hälsosam nivå – men för många andra blir vågen mer en börda. För mig personligen innebar vågen ett mått på hur värdefull jag skulle känna mig, och jag levde varje dag utifrån att nå en viss siffra på den där hemska apparaten. Om du känner igen dig i att du väger dig lite för ofta, eller att du använder vågen som ett mått på om du duger eller inte, läs vidare. Här är nämligen fem saker som kan hända om du slänger ut vågen.

slang_vagen

Du får nya värderingar

Att bryta vanan med vägning kan styra in dig på ett nytt sätt att se på dig själv och hur du definierar din kropp och din hälsa. Många som slutar väga sig blir ”inåtlyssnare” – istället för att bedöma kost och träning utifrån en siffra på vågen, kan du börja lägga märke till kroppens signaler. Om det så är hunger, avslappnade muskler, energireserver eller trötthet, så ger dessa signaler dig en indikation på när du behöver röra på dig, äta mer, äta annorlunda, vila, och så vidare. Då handlar det om att ta hand om din kropp istället för att uppnå ett visst mål.

Du kommer känna dig lättad

Är vågen som en tyrann i ditt liv, som styr hur du ser på dig själv? Då kanske du känner igen dig i att ett minus på vågen är lika med glatt humör, medan ett plus på vågen innebär exempelvis bestraffning, kompensation, svält eller överätande. Om du slänger ut vågen kan du känna att du faktiskt har tillåtelse att släppa taget om detta beteende. Det blir en väldig lättnad att slippa använda en siffra som referens och istället bara leva. Du kan fokusera på hälsosamt beteende istället.

Du kan använda andra mått på din hälsa

Det är lätt att fastna i BMI-träsket, men om du inte har någon våg har du inget annat val än att kolla din hälsa på andra sätt som vågen faktiskt ändå inte kan mäta. Du kan till exempel hålla koll på dina insulin- och kolesterolnivåer och ditt blodtryck. Dessa mått är dessutom mycket viktigare än din vikt, när det gäller din livslängd. Om du sedan gör hälsosamma val, som en del av en hälsosam livsstil snarare än en metod för att nå en viss siffra på vågen, kommer du se stor skillnad i dina värden på längre sikt. Du kan även lägga märke till din sömn, självförtroende och vardagsglädje – andra viktiga aspekter med hälsa.

Du kommer gilla din kropp mer

Att tonåringar och unga vuxna ska låta bli vågen har vi nämnt förut – de påverkas nämligen negativt vad gäller självkänsla och ätbeteende. Åttio procent av deltagarna i studien som uppgav att de vägde sig regelbundet rapporterades hålla på med farliga metoder för att hålla vikten. Om du då påverkas negativt på liknande sätt finns det stor anledning att anta att du kommer att tycka annorlunda om din kropp om du slutar väga dig – och förmodligen ha lättare att låta bli ohälsosamma ätbeteenden.

Du kanske går upp i vikt

Det är känt att vägning hjälper till att hålla en normal vikt (speciellt för män) – även om risken finns att man håller vikten av fel anledningar och med fel verktyg. För personer som inte påverkas negativt av vågen verkar den förstärka hälsosamma beteenden och fungera som en motivation att fortsätta med dem. Det är kanske inte konstigt att risken finns att du går upp i vikt – men det är heller inte hela världen. Om du har lite is i magen och fortsätter göra hälsosamma val i vardagen så kommer kroppen att anpassa sig. Och på köpet håller du vikten utan hjärnspöken som bieffekt.

Källa: Prevention.com
Bild: Pixabay

Relaterade artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *