5 sätt att träna i sommarvärmen

Så här mitt i sommaren kan det vara svårt att känna sig motiverad att träna när det är som varmast ute. En del gym är dåligt ventilerade och när solen gassar är det ingen bra idé att ge sig ut på en joggingtur. Här är några tips som kanske ger en extra kick att prova något nytt för att inte tappa lusten till rörelse.

Utnyttja morgonen

Tidigt på morgonen har det ännu inte hunnit bli så varmt. Sätt klockan och ta en jogging- eller promenadtur, en stunds yoga (varför inte utomhus?) eller åk till gymmet. Bonus: du har gjort ditt för dagen!

Träna på kvällen

Är du ingen morgonmänniska går det ju lika bra att träna på kvällen när solen har gått ner – utomhus som inomhus. Och även om du redan rört på dig under dagen kan det vara jätteskönt att runda av med en kvällspromenad.

Älska regnet

Den svenska sommaren är ju inte bara sol. Ta din tuffaste löprunda när det regnar! Det är vanligtvis svalare då, och regnet kyler av kroppen. Regnet är underbart att även promenera i – ta paraplyet och var inte rädd för att bli blöt. Du ska ju ändå duscha efter träningen.

Hoppa i vattnet

Simma längder, kör vattengympa eller bara lek – valmöjligheterna är många i bassängen och oavsett vad du väljer får du ett bra träningspass. Att simma i hav och sjö är ett annat alternativ. Sedan finns det otaliga vattensporter som ger en rejäl genomgång för musklerna – och kyler av kroppen. En annan vattenaktivitet är att ro och paddla, har du ingen egen båt eller kanot finns det att hyra på många ställen.

Lek som barnen

Har du tillgång till gräsmatta och vattenslang – sätt på vattenspridaren och lek! Det går bra både med och utan barn. Senare på kvällen kan ni leka kurragömma i trädgården eller parken, hoppa hopprep eller hage, dansa disco eller leka kus. Låter det barnsligt? Det är det också, och det är det som gör det så roligt.

Bild: SXC

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>