5 tips för att somna (om)

Sömn är extremt viktigt för oss, och alla vet vi hur skönt det känns att vakna utsövd! Ett vanligt problem som drabbar många är sömnlöshet (insomnia) eller svårigheter att somna. Här följer fem konkreta tips för att lättare somna, eller somna om.

somna

1. Försök att inte bli stressad av att du är vaken. Om du tänker om att du är vaken när du egentligen ‘borde sova’ blir du ännu mer vaken och stressad. Ligg kvar i sängen och försök fokusera på din kropp istället för att försök lösa problem.

2. Vila dig eller koppla av med meditation. Använd andning för att komma ner i varv. Påminn dig själv om att du ändå vilar även om du inte kan sova.

3. Om du har varit vaken längre än 15 minuter: gå upp och gör någon lugn aktivitet, som att läsa en bok.

4. Undvik att exponera dig för alla typer av skärmar; datorer, mobiler, TV och iPads eftersom den typ av ljus de avger stimulerar hjärnan. Om du tänder lampan: låt det vara ett svagt ljus så att du inte väcker kroppen ännu mer.

5. Om du äter något: ät något lätt så att din kropp inte vänjer sig till en hel måltid vid denna tid. Vi är skapta för att sova om nätterna och vår metabolism går då ner för att kroppen ska vila, inte bearbeta maten.

Bild: Pixabay

3 kommentarer

  1. linn

    Vill bara flika in att sömnlöshet/insomningsproblem/vakna mitt i natten/vakna tidigt kan vara svält-relaterat och alltså något som man kan behöva tänka på under dagtid – får kroppen för lite energi då kommer den väcka oss på natten för att leta mat

    1. Liane

      Jag håller med Linn. Jag har mycket svårt (nästan omöjligt) att somna och vaknar flera gånger om jag ätit för lite och är hungrig. För mig hjälper det att då äta något och inte för lite, för då slappnar jag och min kropp av. Men det bästa är att se till så jag får i mig tillräckligt med energi under dagen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *