5 tips för att somna (om)

Sömn är extremt viktigt för oss, och alla vet vi hur skönt det känns att vakna utsövd! Ett vanligt problem som drabbar många är sömnlöshet (insomnia) eller svårigheter att somna. Här följer fem konkreta tips för att lättare somna, eller somna om.

somna

1. Försök att inte bli stressad av att du är vaken. Om du tänker om att du är vaken när du egentligen ‘borde sova’ blir du ännu mer vaken och stressad. Ligg kvar i sängen och försök fokusera på din kropp istället för att försök lösa problem.

2. Vila dig eller koppla av med meditation. Använd andning för att komma ner i varv. Påminn dig själv om att du ändå vilar även om du inte kan sova.

3. Om du har varit vaken längre än 15 minuter: gå upp och gör någon lugn aktivitet, som att läsa en bok.

4. Undvik att exponera dig för alla typer av skärmar; datorer, mobiler, TV och iPads eftersom den typ av ljus de avger stimulerar hjärnan. Om du tänder lampan: låt det vara ett svagt ljus så att du inte väcker kroppen ännu mer.

5. Om du äter något: ät något lätt så att din kropp inte vänjer sig till en hel måltid vid denna tid. Vi är skapta för att sova om nätterna och vår metabolism går då ner för att kroppen ska vila, inte bearbeta maten.

Text: Livia Wanntorp

Bild: Pixabay

Mer att läsa

3 kommentarer

  1. 1

    Vill bara flika in att sömnlöshet/insomningsproblem/vakna mitt i natten/vakna tidigt kan vara svält-relaterat och alltså något som man kan behöva tänka på under dagtid – får kroppen för lite energi då kommer den väcka oss på natten för att leta mat

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>