5 tips för bättre prestation på tentan

Det här med tentor är ju faktiskt ett fenomen för sig. Ibland är man så djupt i böckerna inför tentan att man glömmer bort att träna, äta och ja, leva. Genom att äta bra och träna regelbundet åstadkommer kroppen (speciellt hjärnan) så mycket mer än om man förblir stillasittande och sätter i sig socker och kaffe för att orka – och lyckas bättre på tentan.

Dietitians Association of Australia (DAA) säger att vad vi äter har en enorm påverkan på vår mentala prestation, så vi behöver ge hjärnan rätt bränsle för att kunna prestera optimalt. Genom att äta sockerrika livsmedel (t exgodis) får vi en snabb energikick som dessvärre inte varar länge. De här fem råden ger DAA till studenter som vill få förbättrad koncentration och prestation inför tentadagen:

1. Ät frukost. En bra frukost ger din hjärna kolhydrater, vitaminer och mineraler. Prova en skål med mjölk och flingor (fullkorn, gärna dinkel) toppad med frukt och mandlar.

2. Ät regelbundet under dagen. Ta även med dig bra mat till tentan (alltså inte godis) så att dina energireserver inte tar slut. Exempel på vad du kan ha med dig är fullkornssmörgås med grönsaker och kalkon/skinka, färsk eller torkad frukt, eller naturella nötter.

3. Drick mycket vatten. Vatten motverkar trötthet och hjälper hjärnan att arbeta.

4. Begränsa kaffet. Kaffe kan verka uppiggande, men om du dricker för mycket kan du istället drabbas av rastlöshet. Kaffe kan även motarbeta en bra nattsömn, vilket är nödvändigt för koncentrationen.

5. Träna. Planera in fysisk aktivitet i studietiden. Träning motverkar stress, har påverkan på sinnet och förbättrar sömnen.

Källa: Dietitians Association of Australia (DAA)

Foto: Johanna Arogén

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>