6 enkla regler för ett hälsosamt liv

Om du vill göra något för din hälsa finns det ett antal väldigt enkla regler du kan hålla dig till. Det ska vara enkelt, kanske till och med lagom. Alla vet vi ju att en vana inte kommer av sig själv, inte ens över en natt. Det tar tid, och det enda sättet att lyckas är att förstå det, och leva därefter. Här är sex saker som är så enkla, men ack så viktiga, för din hälsa.

hälsa, hälsosam, liv, enkelt, regler, lagom, sova, sömn, stress, banta, motion, kärlek, älska din kropp

1. Sluta banta

Skippa kompensationsbeteendet. Vad är det? undrar du kanske. Det är när vi ”äter lite för mycket” eller ”äter fel” en dag och då ska ”kompensera” med att äta mindre eller träna mer nästa dag. Det är ett destruktivt beteende som bara leder till skuld och skam. Försök istället att göra bra val vid varje måltid, och se till att faktiskt äta det du är sugen på i lagom mängd, utan skuldkänslor. Då kan du vakna upp dagen efter och bara ta vid med dina hälsosamma vanor.

2. Rör på dig utan att hetsträna

Motion är kroppens sätt att självläka. Det finns hur många studier som helst som visar att motion hjälper kroppen att bekämpa cancer, hjärtsjukdom, diabetes, depression och andra sjukdomar. Hitta en motionsform som du längtar till att få göra, tvinga inte kroppen till något den inte är gjord för. Då är det roligt att vara hälsosam.

3. Sov

Sömn är väldigt viktigt för vår hälsa. Sover vi dåligt orkar vi inte tänka, fokusera, prestera. Sömnbrist gör också att kroppen suger efter mat med mycket energi, och om energirik (och näringsfattig) mat blir huvudfödan, så får ju kroppen i sig mindre näring. Sov dina timmar, jobba inte sent på kvällarna och kliv inte upp två timmar tidigare för att träna om inte kroppen naturligt vaknar då och orkar. Det finns säkert en annan tid på dygnet du kan få in träningen.

4. Stressa ner

Många av oss (jag inkluderad) har svårt med detta, men det är livsviktigt att lära sig hantera stress. Har du det inte naturligt finns det jättemånga bra sidor och böcker för just detta. Mindfulness är ett knep som är väldigt effektivt. Sakta ner din vardag, gå långsammare, diska långsammare, andas långsammare… Säg nej. Gå ut i naturen. Ta hand om en krukväxt. Vad det än är, hitta det som funkar för dig.

5. Laga mat

Det finns en del fällor med att äta ute och äta färdigmat – dåligt näringsinnehåll och mycket tomma kalorier. Lagar du maten själv vet du ju vad som finns i den. Kanske går det att baka en kladdkaka på fredagskvällen istället för att köpa godis? Eller göra potatischips i ugnen istället för att köpa en chipspåse? Det är inte bara bättre för kroppen, det är mycket billigare också.

6. Var snäll mot dig själv

Jag vet att jag tjatar, men det är nummer ett. Gillar jag inte min kropp och mig själv som jag är, så är det inte troligt att jag så gärna tar hand om mig själv. Förändring ska ske med kärlek, inte med hat. En hälsosam livsstil ska vara – just det – hälsosam. Hälsa är inte att avsky det man ser i spegeln. Hälsa är inte att straffa kroppen med hård träning. Hälsa är inte att hoppa över måltider eller livsmedelsgrupper ”bara för att alla andra gör det”. Hälsa är att ta hand om din kropp utifrån det just DU behöver. Att tala väl om dig själv, din kropp – och andras kroppar. Är du kritisk mot andra människors kroppar blir du automatiskt kritisk mot din egen. Omge dig med budskap om att du duger, att du är bra, att du är vacker. Hoppa över fitspo och umgås istället med vänner som lyfter upp dig och hjälper dig vara en bättre du.

Foto: Johanna Arogén

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>