6 enkla tips för bättre munhälsa

När vi pratar om hälsa får vi inte glömma den kroppsdel som arbetar och hjälper dig flera gånger dagligen med ditt matintag – nämligen munnen. I munnen har vi tänder, en tunga, saliv och ett svalg. Allt det där behöver vård och omtanke vilket vi får höra varje gång vi besöker tandläkaren. Men hur ofta tänker vi på det förutom de få gånger? Tänker vi på hur mycket vård munnen förtjänar med tanke på allt gott den kan göra för resten av kroppen?

Problem som kan uppstå i munnen tänker vi först på då de redan uppstått. Då är det kanske redan för sent och om inte annat kostar det pengar att ordna till det. För problem kan vi få i fall vi slarvar med kosten och skötseln av våra tänder för mycket.De två problem som är vanligast idag är enkla att förebygga med enkla medel.

På första plats hittar vi de berömda tandhålen – så kallad karies. Inte långt efter kommer ett problem som bara blir större och större, nämligen de skador som uppstår på emaljen. Förekomsten av dessa problem har ökat markant det senaste årtiondet och tandläkare tror sig se ett starkt samband mellan skadorna och högre intag av läsk och andra drycker med syror i – exempelvis läsk och måltidsdrycker. Andra livsmedel innehållande syra är citrusfrukter och en del godis och sötsaker som fräter på emaljen.

Har vi en gång fått en skada på emaljen kan vi inte som vid karies gå till tandläkaren och laga det, för emalj som en gång har försvunnit är borta för evigt. Däremot kan man bättra på emaljen igen genom att lägga plastbeläggning och liknande på den – behandlingar som är mycket dyra.

Här kommer ett par enkla, tidseffektiva och billiga tips på hur du enkelt kan förebygga munproblem så som karies och emaljskador:

  • Borsta tänderna 2 gånger dagligen men gör det inte direkt efter du har ätit – det kan skada emaljen om du har otur.
  • Använd tandtråd samt floursköjl och/eller flourtabletter.
  • Undvik att dricka allt för mycket läsk och andra drycker med innehållande syror. Drick hellre vatten eller mjölk. Det är två nyttigare alternativ både för tänder och resten av kroppen. Vill du ha en roligare måltidsdryck än exempelvis vatten kan du smaksätta det med gurka, hallon, citron, apelsin etc.
  • Ät citrusfrukter – men inte flera gånger dagligen. Ta gärna en flourtablett  efter du har avnjutit dessa goda men syrerika frukter.
  • Drick och ät gärna livsmedel med mycket kalcium i. Kalcium stärker emajlen.
  • Gå på årliga kontroller hos din tandläkare. Det är billigare att gå dit och höra att allt är bra än att få dyra återbesök på grund av att du sällan besöker tandvården.

God munhälsa ger dig inte bara mindre problem med karies och emaljskador. Det ger dig även fräsch andedräkt, mindre risk för svaminfektioner och andra otäcka infektioner – samt ett vackert leende.

Bild: SXC

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>