6 saker du kan göra för hälsan (om du vill slippa viktminskningshysterin)

Något vi på Livskick ofta betonar är att hälsa inte är samma sak som en ”snygg” kropp, och att hälsa handlar om mer än vad vågen visar. Andra medier fortsätter dock använda begreppet hälsa utifrån ett enkelspårigt och missvisande perspektiv. Här är sex saker du kan göra för din hälsa – och ingen av dem har med din vikt att göra.

1. Njut av kaffet

Flera studier har visat att denna uppiggande dryck, som innehåller antioxidanter, kan bidra till att förebygga hjärtsjukdom, stroke och infektioner. Dessutom visar en viss forskning att kaffe kan skydda mot bröstcancer, förbättra leverfunktionen, minska risken för diabetes och ha positiva effekter på demens. Du som redan dricker kaffe – njut på! (Och du som inte gör det; grönt te funkar också!)

kaffekopp

Bild: Livskick

2. Välj bra protein

Vi vet att det tjatas mycket om detta, men det är en viktig punkt – speciellt då uppmärksamheten kring matens beståndsdelar just nu missriktas mot till exempel gluten, som det faktiskt inte finns bevis för skulle vara skadligt för friska personer. Att minska på det röda köttet (gris, nöt, lamm, ren, vilt) finns däremot många belägg för att det är av stor betydelse för hälsan. Det behöver inte betyda att du ska sluta äta kött helt, men välj oftare andra källor av protein.

Bild: Pixabay

Bild: Pixabay

3. Bli svettig

Motion är nödvändig för kroppen – men med motion menas helt enkelt att röra på kroppen, inte nödvändigtvis på ett gym (om du inte tycker det är roligt). Dessutom kan tanken på ”träning” kännas pressande och stressande, så om det hjälper dig: sluta träna – börja röra på dig istället. Att röra på kroppen kan innebära precis vad som helst och behöver inte se ut på ett visst sätt. Ta på dig skorna, var barfota, eller hoppa på cykeln, skateboarden eller enhjulingen (om du så vill) och rör dig bara. Gör det som är roligt och njut av det som det är. Utan krav på prestation eller resultat.

Bild: Pixabay

Bild: Pixabay

4. Ät tillsammans

Ät. Ät mer. Ät färggrant. Ät färglöst. Ös på med grönsaker du gillar. Ät potatis. Ät bara. Men gör det gärna tillsammans med andra. Mat är inte egentligen näringsämnen, kalorier, kolhydratsladdat, eller fettsnålt. Mat är inte ens bara energi för kroppen. Det är umgänge, glädje och njutning. Att äta tillsammans med andra stärker relationer, ökar känslor av lycka och förlänger livet. Finns det något bättre sätt att främja hälsan?

Bild: Pixabay

Bild: Pixabay

5. Sov ordentligt

Sov bra för att må bra – det är starkt vetenskapligt bevisat. Vi behöver börja se sömn som ett sätt att göra hälsosamma val i livet, inte prioritera bort det för att exempelvis träna mer. Har du besvär med sömnen finns här en lista på enkla saker du kan börja med, och sök hjälp om du inte får bukt med det.

sova

Bild: Pixabay

6. Tala inte jämförande om kropp och hälsa (eller håll tyst)

Vi hör det runtomkring oss, fastän vi kanske inte ens tänker på det: snacket om hur tjocka vi är, hur mycket vi ska gå ner i vikt, att vi inte borde äta det ena och det andra, hur långt vi sprungit, hur mycket vi tränat, eller hur mycket vi borde träna… För det första: barn tar skada av detta. De formar en bild av hälsa utifrån enkelspåriga rubriker från media, missvisande budskap i sociala medier, och vuxnas prat om kropp och hälsa. För det andra: det finns (många!) vuxna som mår dåligt av att lyssna på pratet. Inte bara personer som drabbats av en ätstörning, utan friska personer som ständigt går med dåligt samvete för att man aldrig kan nå upp till idealen. Att ha dåligt samvete för att man ätit vitt bröd är inte okej. Hälsa är ingen tävling och att ständigt sträva mot det optimala välmåendet är inte livets enda mening. Sluta med snacket, så lovar vi att du kommer må bättre!

Bild: Pixabay

Bild: Pixabay

 

Det finns massor med andra saker du kan göra, till exempel: skaffa husdjur eller akvarium, spendera mer tid utomhus, friskvårda själen, praktisera självmedkänsla, sluta jämföra dig med andra… Listan är lång, eftersom hälsa har att göra med så många olika saker – även sådana som inte handlar om din kropp överhuvudtaget, och som är helt subjektiva för just dig. Ingen kan ge dig en fullständig förteckning över ”hälsa” (och du behöver inte ens alltid vilja ha en). Däremot är det kul att låta sig inspireras till saker som är bevisat – och känns! – hälsosamma. Så plocka russinen ur kakan ovan – och släng ut vågen!

 

Mer att läsa

5 kommentarer

  1. 2

    Just nr 6 – detta talandet och jämförandet som hörs och tasslas om hela tiden,.. trots (tycker jag) tydliga markeringar om att jag hellre pratar annat fortsätter det och fortsätter det hela tiden så för ett par veckor sedan tog jag mod till mig, ställde mig upp på personalmötet inför ca 30 personer och bad om tre saker: 1) kommentera inte vad andra har på tallriken 2) kommentera inte andras kroppar och viktupp- eller nedgång 3) lämna dietpratet utanför matsalen. De flesta nickade och höll med men två personer himlar med ögonen och tycker jag är tråkig… Tydligen är detta pratande väldigt viktigt för folk.

    • 3

      Jag tror verkligen att det sitter så djupt rotat i oss på något sätt att det faller sig helt naturligt att prata om det. Men du, så otroligt bra gjort av dig!! De som himlar med ögonen har ingen insikt, vilket är tråkigt.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>