7 steg till självacceptans – och bättre hälsa

Alla har vi stunder då vi tvivlar på vårt eget värde och på vårt utseende – två saker som dock inte får blandas ihop. Eftersom majoriteten av kvinnor har negativa känslor inför sina kroppar och i allmänhet spenderar mycket tid och energi antingen på att göra något för att förändra kroppen eller på att må dåligt över den, är det viktigt att detta budskap kommer fram: ditt värde beror inte på ditt utseende. Att ha en positiv kroppsuppfattning, eller att känna positiva känslor om våra kroppar, oavsett hur de ser ut – är avgörande för hälsan. Vi behöver börja med kärlek om vi ska kunna må bra. Det enda sättet att inte må dåligt över sin kropp är att acceptera den, precis som den är. Här är lite hjälp på vägen.

sjalvacceptans

1. Lyssna på vad din kropp behöver

Din kropp vill må bra, och det finns mängder med sätt att fylla det behovet – och inget av det har med vikt att göra. Nyttig mat är faktiskt inte mat som gör att du går ner i vikt, utan som ger din kropp näring och energi. Motion är inte samma sak som hårdträning som formar kroppen. Och glöm inte bort att den också behöver saker som att bli berörd, få vila, lyssna på musik, och bli masserad! Ta lite tid varje dag och reflektera över vad som fungerar bra med din kropp, och vad den faktiskt gör för dig. Det är mycket mer än du tror.

2. Styr om tankarna

Tankar som får bygga bo blir svåra att mota bort. Om du ofta tänker negativt om dig själv och din kropp blir det allt svårare att tänka om. Men det går att skapa nya tankebanor (som faktiskt är riktiga nervbanor i hjärnan), genom att fokusera på att vara snäll mot dig själv. Får du en negativ tanke i huvudet – kapa den direkt genom att säga motsatsen högt för dig själv.

3. Omvärdera ditt värde

Hur vi tar hand om våra kroppar har mycket att göra med hur vi tänker om oss själva. Om du inte känner dig värdefull kommer du att sätta krokben för dig själv. Ett sätt att omvärdera ditt eget värde är att ta reda på hur du ser på dig själv, vad du tycker att du själv är värd, och sedan jämföra med någon du älskar. Är den du älskar värd att uppnå sina mål, må bra, vara lycklig, och så vidare? Då är du också det. Börja säg det till dig själv, eller sätt upp lappar som berättar det för dig – eller något annat som passar dig. Det du hör och ser ofta är det du till slut kommer att ta för sanning.

4. Se budskapen för vad de är

Budskap om hälsa och skönhet kastas på oss flera hundra gånger per dag via media och sociala medier. Skönhet har blivit något som är onåbart, för ingen ser ju ut som på de välretuscherade bilderna vi ser. Dessutom saknas mångfalden på fler än ett sätt. Det är inget fel med skönhet så länge det inte blandas ihop med hur hälsosamma och värdefulla vi är. Det är här problemet ligger: att budskapet är att vi är mer hälsosamma och mer värda om vi är snygga. Varje gång du ser reklam, en film, ett TV-program, läser en tidning eller kollar flödet i sociala medier: tänk igenom vad budskapet egentligen är. Handlar det verkligen om hälsa? Blir jag mer värd om jag ser ut som modellen, köper den här produkten eller går ner några kilo i vikt? (Svaret blir oftast nej på dessa frågor).

5. Mediafasta

Ta några dagar i månaden och undvik så mycket media du kan – TV, film, tidningar och sociala medier. Genom att slippa höra om att du behöver förändra dig på olika sätt kommer att märka skillnad på hur du mår och hur du tänker om dig själv. Du kommer att lära dig känna igen vilka budskap du är mest känslig för, och sedan kan du permanent ta bort prenumerationer och avfölja konton och personer som gör att du tänker negativt om dig själv.

6. Inventera ditt beteende

Kulturen vi lever i är på många sätt uppbyggd av objektifiering, det vill säga, att en människa reduceras till att vara ett föremål för någon annans handling (t ex sexuell objektifiering där människan blir ett föremål för någon annans åtrå). Detta leder till självobjektifiering, främst hos tjejer – som ständigt (och ofta omedvetet) granskar sina kroppar i enlighet med normerna – vilket i sin tur leder till negativa tankar och känslor om den egna kroppen. Forskning har visat att detta öppnar dörren för många farliga konsekvenser, bland andra ätstörningar, sämre koncentrationsförmåga och depression.

Tänk igenom hur mycket tid och pengar du spenderar på ditt utseende. Var är dina tankar när du gör vardagliga saker (tänker du till exempel på hur ditt hår ser ut eller hur byxorna sitter)? Tänk också igenom vad du skulle kunna göra med din energi, tid och dina pengar istället. (Det är såklart normalt att spendera tid och pengar på utseendet inom rimliga gränser – så länge det inte tar över din vardag).

7. Säg ifrån!

Säg ifrån om det dietsnackas på jobbet. Ring redaktionen på tidningen som publicerade ett skevt budskap om hälsa. Blockera konton på Instagram som bara spottar ut ”inspirations”-bilder. Beröm inte människor enbart utifrån hur de ser ut, utan också utifrån vad de gör och vilka de är. Våga visa ditt verkliga jag, och uppmuntra människor runtomkring dig att göra detsamma.

Bild: Pixabay

Mer att läsa

4 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>