7 tips för att hantera vardagsstressen

De flesta är nu åter i vardagen efter en eventuell sommarledighet. Kanske känns det lite skönt att vara tillbaka i de vanliga rutinerna, men för många gör den välbekanta vardagsstressen comeback och försämrar tillvaron. Det finns dock effektiva sätt att hantera vardagsstress; bara ge dig själv ett par minuter att prova något eller några av dessa tips.

Bild: Pixabay

1. Tillämpa acceptans

Tänk över vad du kan kontrollera i situationen som orsakar stress och vad du faktiskt inte kan göra något åt. Om du till exempel sitter fast i trafiken kan du inte kontrollera det faktum att du kommer att bli sen, men du kan se till att personen du skall möta vet om att du blir sen. Fokusera på vad du kan kontrollera för att göra förändringar och acceptera vad du inte kan styra.

2. Andas

Den enklaste och snabbaste meditationen är att helt enkelt lägga en liten stund på att uppmärksamma din andning. Vid stress, oro eller ångest går det ofta att bli lugnare bara genom att stanna upp och fokusera på dina andetag. Om du tycker att det känns bra kan du också lägga till ett mentalt ”mantra” som exempelvis: ”andas in kraft, andas ut oro” (eller liknande) på in- och utandning.

3. Byt perspektiv

Ta en paus från skärmen/skolboken etc och titta ut genom fönstret. Eller ännu bättre, gå ut och titta på molnen. Att byta visuellt perspektiv kan hjälpa dig att ”ladda om” rent mentalt. Använder du fler sinnen så blir det ännu bättre; lägg märke till vad du hör och hur det luktar. Känn luften på din hud. Om du dricker eller äter notera smak, struktur och temperatur. Mindfulness i all enkelhet, helt utan krav.

4. Skratta

Skratt leder till utsöndrande av endorfiner, ”må bra” hormoner. Dessa hormoner hjälper till att minska stress och kan till och med minska smärta. Så, ta gärna en paus för att titta på det där roliga youtube-klippet, prata en stund med den humoristiska kollegan, eller något annat som får dig att skratta – det hjälper dig att må bättre.

5. Rör på dig en stund

En mini-promenad, några knäböj eller att dansa loss till favoritlåten kan ofta göra susen för att minska stress och fylla på med energi. Fysisk aktivitet är bra även i det lilla och bara ett par minuters rörelse kan ha väldigt positiva effekter.

6. Skriv av dig

Ta en stund till att skriva ner allt du kommer att tänka på. Skriv så fort du kan och låt ditt skrivande vara rörigt. Låt tankarna flöda. Ställ en timer och skriv utan värderingar. Att skriva av sig kan vara ett utmärkt sätt att bli av med stress och negativ energi!

7. Lyssna på musik

Om du känner dig stressad kan du prova att lyssna på lite lugnande musik. Studier har visat att avslappnande klassisk musik har positiv effekt på hjärnan och kroppen genom att sänka blodtrycket och minska kortisolnivåerna.

Inspiration: Huffington Post

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>