7 tips på bättre fredagssnacks

Inför helgen planeras det för myset i soffan på fredagskvällen. Denna kväll är förknippad med härligt fredagsmys då vi slappnar av efter en arbetsvecka och passar på att umgås med våra nära och kära. Att slå på TV:n och få se sina favoritprogram är ett måste för många, och jag vågar faktiskt påstå att nästan lika många har snacks till det.

Frågan är bara, vad väljer vi för snacks dessa myskvällar? Personligen hamnar jag för det mesta i lösgodisets träsk, andra hamnar i chipsfällan eller vissa av oss föredrar choklad. Men gör detta något? Äter vi ofta samma sak och måste fredagsmyset eller annat kvällsmys vara förknippat med onyttigheter?

Nej det behöver det inte. Men vi gör det gärna. Vi unnar oss gärna något extra gott, eller hur? Unnandet i sig är det inget fel på. Men genom att göra aktiva val kan vi se till att kvällsmyset inte varje gång blir förknippat med onyttigheter. Snacks kan vara nyttiga eller mindre onyttiga också.

Nedan delar jag med mig av ett par av mina alternativ till chipsen, chokladen och lösgodiset. Jag säger inte att man måste välja bort godsakerna varje gång. Men genom att göra det då och då kan vi förbättra vår hälsa. Och visst smakar godis och andra godsaker mycket godare ju mer sällan vi äter dem?

Fruktsallad
Sött, gott och ger massor av vitaminkickar som piggar upp oss.

Grönsaksdipp
Gör samma dipp som du hade gjort till chipsen. Gör sedan fina stavar av morötter, gurka, blomkål, selleri etc och dippa på.

Kladdkaka
En god kladdkaka slår de flesta chokladtyperna man kan köpa. Kladdkaka är inte mer nyttigt är något annat egentligen. Men det mättar bättre än mjölkchoklad exempelvis, vilket gör att vi äter mindre. Dessutom ökar vår medvetenhet av vad vi stoppar i oss när vi tillagat det själv.

Nybakat bröd
Baka ett snabbt bröd på eftermiddagen, låt den goda doften sprida sig i hemmet och duka sedan upp ett stort smörgåsbord till kvällen. Gott och mättande.

Ostbricka
Köp ett gäng ostar och avnjut de tillsammans med kex och frukt.

Naturgodis
Kan vara väldigt bra om man väljer nötter och mandlar som är ganska neutrala i smaksättning och kryddning. Undvik det naturgodis som är dränkt i choklad eller torkad frukt. Den torkade frukten innehåller ofta tillsatt socker också för att det ska smaka gott. Men köper man nötter doppade i choklad eller liknande är det ändå bättre än en ren chokladkaka. Nötterna innehåller goda fetter och en del viktiga mineraler. Fördelen är att man kan äta lite mindre då man snabbt blir mätt. Observera dock att det är samma choklad runt nötterna som det är i vilket annat godis som helst.

Kesella med bär
En personlig favorit som du enkelt kan variera genom att välja olika bär, välja olika typer av kesella eller annan mejeriprodukt. Vill du att det ska bli lite mer lyxigt, ringla i lite honung eller blanda i lite kokos.

Som du märker finns det massor av alternativ till de traditionella snacksen – alternativ som kan bidra med mer än bara snabbt socker, härdade fetter och färgämnen. Så dela med er av era bästa tips och låt oss tillsammans bli bättre på att variera kvällsmyset!

Bild: SXC

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>