8 effektiva steg mot olycka

Vi får ofta höra vad som kan/ska/borde göra oss lyckliga. Det kan vara svårt att veta vilka av råden vi ska anamma, i jakten på det glada, goda livet. Kanske är det dags att se på saken från den andra sidan: hur ska vi leva för att bli så olyckliga som möjligt? Här listar vi 8 tydliga mönster som kan identifieras hos riktigt missnöjda personer (med baktanken att ”orkar du inte kämpa för att bli lycklig, kanske du i alla fall kan låta bli att bli olycklig”).

olycka

Alla tänker negativa tankar ibland (det kan till och med vara bra för oss att göra det). Däremot finns det vissa tankegångar och strategier som forskningen visat leder till en mer kronisk negativ livsinställning, vilket ingen mår bra av. Dessa inkluderar:

1. Att tala nedvärderande om sig själv

Vissa saker vi säger om oss själva sänker vårt självförtroende och vår självkänsla, förminskar våra prestationer, sänker vår potential och leder i förlängningen till att vi misslyckas oftare. Exempel på detta är ”Jag klarar aldrig…”, ”Jag är så osäker…”, ”Jag kan verkligen inte…” och så vidare. Tankar som trycker ner dig och det du gör i livet, tills du inte ens vill försöka längre.

2. Att göra negativa antaganden

Att automatiskt utgå från det värsta kan visserligen förbereda dig bättre inför besvikelser och göra att du anstränger dig bättre – men att av ren vana se på allt från den negativa sidan gör ingen människa glad. Alla omständigheter i livet kan ses från flera sidor, och den som alltid relaterar till det som händer utifrån de sämsta aspekterna får en kronisk negativ syn på omvärlden.

3. Att göra negativa jämförelser

Ett av de absolut bästa sätten att känna sig som en sämre människa är att jämföra sig med andras bästa sidor. Om du alltid ser på dig själv i relation till dem som kommit längre/lyckats bättre/haft mer tur kommer ditt liv te sig väldigt tråkigt och misslyckat.

4. Att älta det som redan skett

Vi har alla någon erfarenhet bakom oss som vi kanske helst hade sluppit. Vi kan givetvis i viss mån lära av dem, men att fastna i det förflutna gör istället att vi inte kommer vidare i livet, och därmed missar erfarenheter som kunde blivit kul och bra.

5. Att se sig själv som ett offer för andra

Vi stöter då och då på jobbiga personer i vårt liv – sådana som är egoistiska, manipulerande eller bara elaka. Men den som väljer att alltid se dessa personer som ”förövare” och sig själv som ”offer” sätter sig själv i en svag ställning, vilket är en dålig grund för ett gott liv.

6. Att vilja skylla ifrån sig

Ett annat sätt att anta offer-rollen (se ovan) är att vilja skylla allt dåligt som händer på någon annan: dåliga föräldrar, destruktiva relationer, och så vidare. Det kan kännas bra i stunden, men i längden leder detta skuldbeläggande bara till bitterhet och svaghet.

7. Att inte kunna förlåta sig själv

Alla gör misstag ibland. Vi misstar oss, har för lite kunskap om något eller råkar såra andra. Den som ser på alla misslyckanden som något som gör en till en sämre människa och skuldbelägger sig själv för dem, kommer garanterat att må dåligt.

8. Att vara rädd för att göra misstag eller att misslyckas

Att sträva efter perfektion beror ofta på ett tänk att man inte duger som man är. Detta skapar en rädsla för att misslyckas, som i sin tur leder till att man aldrig vågar försöka nya saker och till att glädjen i livet försvinner.

Vill du bli garanterad ett olyckligt liv är det alltså bara att sätta igång med dessa tankebanor! 

(Och om inte… tja, då kanske du kan försöka att sluta med dem du ibland fastnar i…? )

Källa: Psychology Today

Bild: Pixabay

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>