Ägg – billig supermat

Det finns få livsmedel det tvistats så mycket om som ägg. Under de senaste 40 åren har ägget gått från att betraktas som ett livsmedel som skulle ätas i begränsad mängd, till ett av våra nyttigaste mellanmål! Här berättar Livia Wanntorp om bakgrunden till rekommendationerna – och varför ägget idag anses ett hälsosamt livsmedel.

egg

Så sent som 1968 rekommenderade AHA (American Heart Association) att inte äta fler än tre äggulor i veckan, för att ett större intag av ägg kopplades samman med en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Skälet var att kolesterolet i äggulan förväntades höja kolesterolet i blodet. Befolkningen började således att äta färre ägg, vilket innebar att en billig källa till protein (jämfört med kött och fisk) försvann från folkets dagliga kost.

För några år sedan förstod man dock att de studier där man påvisat en koppling mellan ett högt intag av ägg och en större risk för utveckling av hjärt- och kärlsjukdomar egentligen inte hade gett en rättvis bild på hur det låg till med kolesterolintaget via ägg. Dessa studier var nämligen utförda på växtätare (kaniner) – det vill säga på djur som reagerar på ett känsligare sätt än människan. Dagens forskning har istället visat att det kolesterol som vi får i oss genom ägg och annan mat är i sig inte skadlig för oss, då vår kropp kan kompensera och balansera kolesterolet i blodet. Förutsättningen är att vi är friska: då tillverkar vi nämligen inte lika mycket kolesterol själva, utan kroppen använder istället det kolesterol som kommer från kosten (exempelvis från ägg).

Sex anledningar till att ägg är supermat

  1. Ägg innehåller fullvärdiga proteiner, mineraler och vitaminer. Beroende på vad höns äter kan man dessutom förbättra mängden av t ex: selen, vitamin E och D, omega-3 fetter, xantofyller och folat.
  2. Tack vare äggets proteiner och fetter håller vi oss mätta längre. Studier har visat att man får i sig färre kalorier efter en frukost som innehåller ägg, än efter en frukost med bagel eller andra liknande kolhydrater.
  3. Ägg innehåller D-vitamin som bland annat är kopplat till mindre risk för utveckling av hjärt- och kärlsjukdom.
  4. Hos äldre människor inträffar sarkopeni (muskelförlust) med åren. Under många år har man trott att äldre inte hade behov av att äta lika mycket proteiner som yngre människor. Idag vet vi dock att ett regelbundet proteinintag bidrar till att bromsa muskelförlust. Ägg är billigt och är en proteinkälla som kroppen lätt tar upp.
  5. Ägg innehåller xantofyllerna lutein och zeaxantin vilka tas upp lätt av vår kropp, samt har visat sig vara starkt kopplade till en mindre risk att utveckla åldersförändringar i gula fläcken. Dessa ämnen verkar också ha en positiv effekt mot utveckling av vissa former av cancer.
  6. Ägg innehåller kolin, en vattenlöslig förening som är kemiskt nära B-vitaminerna. Kolin är bland annat viktigt i fostrets utveckling av hjärnan, och är kopplad till en mindre risk att utveckla bröstcancer.

Källor:

  • Chamila Nimalaratne and Jianping Wu. 2015. Hen Egg as an Antioxidant Food Commodity: A Review. 2015. Nutrients 7(10), 8274-8293; doi:10.3390/nu7105394
  • Donald J. McNamara. 2015. The Fifty Year Rehabilitation of the Egg
Nutrients 2015, 7(10), 8716-8722; doi:10.3390/nu7105429

Bild: Pixabay

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>