Alkohol och träning

Av Jenny Bagglund

För de flesta som tränar regelbundet finns det en hälsoaspekt med i bilden, vare sig man vill bli starkare, få bättre kondition, gå ner i vikt eller helt enkelt hålla sig frisk. Svenskarnas alkoholkonsumtion är som högst under sommarmånaderna, något som inte helt enkelt går hand i hand med vare sig hälsa eller träning.

Exakt hur skadligt eller negativt för hälsan och träningsresultaten det är med alkohol går inte att svara på rakt av då de individuella faktorerna väger ganska tungt. Det spelar förstås roll hur och vad man tränar samt hur ofta och hur mycket alkohol man dricker och tål. På ett generellt plan kan man dock konstatera att alkohol har bland annat följande effekter som kan vara värt att tänka på för den som tränar.

Muskelnedbrytning

Muskeluppbyggnaden (proteinsyntesen) som normalt sker då du vilar efter ett träningspass påverkas negativt om du dricker alkohol efter att du har tränat. Detta innebär att du först har brutit ned muskelmassan i och med träningspasset men att den normala uppbyggnadsfasen under vilan efteråt uteblir. Du har då alltså endast fått en nedbrytningsprocess.

Testosteron

Nivåerna av testosteron (vilket är nödvändigt för muskeluppbyggnad, såväl hos kvinnor som hos män) sjunker vid intag av alkohol och är sänkta åtminstone en till två dagar efter en berusning. Detta innebär alltså att den muskeluppbyggande effekten dagen (eller några dagar) efter en kvälls fylledrickande försämras.

Uttorkning

Alkohol har en uttorkande effekt på kroppen vilket kan påverka såväl träningsresultaten som allmäntillståndet dagen efter. Den rubbade vätske- och saltbalansen i kombination med att blodsockret sjunker efter alkoholintag kan leda till att många känner sig extra hungriga och sugna på fet och salt mat efter en fylla.

Positiva effekterna uteblir

Träningens positiva effekter på hjärta och blodtryck kan omintetgöras vid konsumtion av alkohol. Många sjukdomar som träning hjälper till att förebygga löper man istället högre risk att drabbas av vid regelbundet intag av alkohol.
Alkohol minskar hormonet insulin-like growth factor 1 (IGF-1). Detta hormon reglerar blodsockernivån och främjar fettförbränning och muskeluppbyggnad. Kroppen kommer att prioritera att förbränna alkoholen i kroppen framför exempelvis fett.

Mycket energi

Alkohol i sig innehåller mycket energi, 7 kcal per gram (kolhydrater och protein innehåller 4 och fett 9 kcal per gram). Dricks det i form av t.ex. drinkar får du addera en hel del till detta.

Det kan alltså i vissa fall göra mer skada än nytta att träna om man dricker alkohol såväl innan som dagen efter ett hårt träningspass. Mängden och individuella faktorer är dock betydande och ett glas rosévin till grillningen behöver nödvändigtvis inte ha någon större negativ inverkan på återhämtning eller prestation.

Källor:

Systembolaget
N-gruppen
Träningslära

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>