”Alla tränar utefter sina egna behov och målsättningar” – En intervju om det fina med gruppträning

“Gruppträning? Det är inget för mig!” Kanske inte. Men kanske är det dina – mer eller mindre medvetna – fördomar om och rädslor inför träningsformen som leder dig till den slutsatsen. Oavsett om du aldrig provat att gå in gymsalen tillsammans med ett gäng främlingar, eller varit där flera gånger men aldrig fastnat: här kommer tankarna du tänkt, men aldrig uttalat – besvarade av en äkta gruppträningsexpert.

Jennifer 2 WCJennifer Wiktander har jobbat i friskvårdsbranschen i 20 år – både som gruppträningsinstruktör, personlig tränare och medlemsrådgivare. Numera är hon platschef på WorldClass i Linköping, där gruppträning är en viktig – och populär – del av verksamheten.

”Jag har noll koordinationsförmåga, så gruppträning är ju inget för mig!”

—Gruppträning kan verkligen anpassas för att passa de flesta. Ett bra gruppträningsutbud ska erbjuda olika svårighetsgrader på passen samt olika fokus, ex kondition, styrka, uthållighet, koordination. För den som upplever sig ha bristande koordinationsförmåga rekommenderar jag Bodypump, X-cage, Core, CXWORKS, Grit. Detta är exempel på pass som kräver mindra koordinationsförmåga hos utövaren

”Alltså, jag vill ju bli starkare/snabbare/snyggare när jag tränar – och det vet väl alla att gruppträning aldrig ger några resultat?”

—Detta är absolut en myt som bara den som inte testat gruppträning kan påstå. En duktig och rutinerad instruktör kan absolut hjälpa dig att nå fina träningsresultat. Idag finns ett stort utbud av gruppträningsformer som hjälper dig att bli starkare, mera uthållig och rörligare. Det kan ge lika goda resultat som vid individuell träning. Många tycker att det är positivt att bli peppad av en instruktör, vilket gynnar träningsresultatet

”Ärligt talat, jag går mest till gymmet för att fördriva lite tid tillsammans med andra. Men alla därinne verkar ju så seriösa, de tycker säkert jag inte har något där att göra när jag inte ger järnet.”

—Det fina med gruppträning är att alla tränar utefter sina egna behov och målsättningar. Det är oftast endast en egen känsla att de andra deltagarna ”har koll” på dem som deltar på passet. Min uppfattning är att så inte är fallet; de som tränar har fullt upp med sin egen träning och bryr sig inte om de övriga deltagarnas engagemang eller prestationer.

”Jag är rätt många extrakilon. Jag är övertygad om att både instruktören och de andra deltagarna tittar snett på mig och tänker att jag aldrig kommer klara det.”

—Under mina 20 år i branschen har jag mött den här frågan många gånger. Det är ingen som bryr sig om hur du ser ut! Gruppträning är till för alla och min uppfattning är att inte någon lägger någon vikt vid utseende. De som sökt sig till träningen gör det för sin egen skull och inte för att utvärdera dem man tränar med.

”Min kropp är redan – i mitt tycke – rätt så perfekt utseendemässigt. Varför skulle jag ge mig in och svettas med alla Svenssons som faktiskt behöver förbättra sin look?”

—Träning handlar mycket om att göra det du tycker är roligt. Tycker man inte det är roligt att träna i grupp rekommenderar jag individuell träning. För de som väljer gruppträning är jag säker på att musiken, instruktören, rörelseglädjen och gemenskapen är ett skäl att välja att träna tillsammans med andra. Det är inte alla som tränar för det yttre, d v s av estetiska skäl. Många tränar av andra orsaker, såsom att förhindra stress, värk, hitta fokus och känna glädje.

”Snygga träningskläder är ju jättedyrt och jag kan väl inte ställa mig framför speglarna bredvid alla Rönisch- och Casall-människor utan att totalt göra bort mig.”

—Detta är också något som jag hört många fråga mig om under åren. Det är endast du själv som lägger en värdering i vad du har på dig. På en träningsanläggning där fokus ligger på välmående och trivsam miljö spelar det inte någon som helst roll hur du klär dig, så länge du har någon form av träningskläder och inneskor på dig.

”Jag låter rätt mycket när jag anstränger mig. Alla tycker säkert jag är jättestörig (eller pinsam!).”

—Det är vanligt förekommande att killarna i gymmet (jo, det är oftast killar som tränar så hårt att de stönar och skriker. I alla fall enligt min erfarenhet). Så länge ingen annan medlem på gymmet upplever det störande är det inget som säger att man inte får låta när man tränar.

”Mina dåliga knän/axlar/rygg gör att jag inte alltid kan utföra alla rörelser som instruktören visar. Då är det väl ingen idé att jag försöker vara med på förkoreograferade pass…?”

—Är du ny på ett pass tycker jag att du ska meddela instruktören vilken typ av skada du har. En duktig instruktör ska då kunna ge dig alternativ som du kan utföra trots dina fysiska problem.

”Gruppträning verkar så enformig – jag vill ju ha variation när jag tränar!”

—Väldigt få träningsformer är enformiga idag. De koncept vi erbjuder på World Class håller hög klass, är innovativa och inspirerande. Även de förkoreograferade klasserna uppdateras minst 4 gånger per år. Instruktörens kompetens, d v s förmåga att entusiasmera, motivera och peppa gör att klassen inte blir enformig trots att koreografin kanske är densamma flera veckor i rad.

”Jag är helt tränings-ovan och alla rörelser ser så komplicerade ut. Det kanske är säkrast att jag bara kör i enkla gymmaskiner istället? (eller tar en promenad…)”

—Övning ger färdighet! Precis som allt annat i livet behöver man öva och träna för att bli duktig. För att få bästa effekt av träningen krävs att du ”banar in rörelserna”. Detsamma gäller i gruppträningssalen. Jag har ofta upplevt hur samma typ av pass kan bli jobbigare och jobbigare efter varje vecka som går. Såklart beror det på att du kan ta ut rörelserna mer.

”Jag h-a-t-a-r när någon står och skriker “peppande” floskler när jag tränar. Hur skulle jag stå ut med ett helt gruppträningspass?”

—Välj en instruktör som du trivs med. Här handlar det mycket om personkemi. Det spelar inte någon roll hur bra träningskonceptet är om du ändå inte gillar den som instruerar. Var kräsen! Jag är säker på att du kommer hitta någon som har det där lilla extra som just du gillar.

”Instruktörer tar ju aldrig i! De står ju bara där framme och snackar eller promenerar runt och gnäller på deltagarna. Totalt omotiverande (och lite läskigt – tänk om hen gnäller på mig?)!”

—Om du upplever att instruktören aldrig tar i eller bara går runt tycker jag absolut att du ska byta till ett annat pass/instruktör. En duktig instruktör ska föregå med gott exempel, d v s ta i så mycket han/hon kan och vara så vältränad att det märks bland deltagarna. En god förebild, helt enkelt!

Läs också:

Bild: Johanna Demir Photography

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>