Analysera din kropp och hitta träningsglädjen

Har du någon gång reflekterat över vad det är för träningsformer som lockar just dig? Finns det ett mönster mellan aktiviteterna eller är du en allätare?

traningsgladje

Alla är vi olika och gillar olika former av träning. Våra kroppar är också olika och är byggda för olika träningsformer. För även om många skolflickor gärna skulle vilja bli isprinsessor eller om många pojkar skulle vilja bli fotbollsproffs blir det inte alltid så. Någon gång under uppväxten eller senare i livet inser många att ens kropp inte är gjord för denna aktivitet. Alla är vi byggda olika och olika sporter kräver olika typer av kroppssammansättningar. Många sporter kan man naturligtvis utföra även om man inte är ”gjord” för det, men dessa personer får alltid kämpa det där lilla extra för att lyckas.

Det är exempelvis säkert många av er som kan hålla med om alla människor inte är gjorda för att springa. Alla kan springa, mer eller mindre bra. Men har man en kropp som hela tiden motarbetar träningsformen kan det bli skadligt att utföra sporten, och löpning är ett utmärkt exempel på detta.

Kroppen är uppbyggd av olika sorters muskelfibrer. En del muskelfibrer har vi för explosiva och snabba sporter och aktiviteter. Samtidigt som vi har en annan typ av muskelfibrer som är uthålliga och som vi använder vid lågintensiva och uthållighetssporter. Tänk er ett 100-meterslopp. De som vinner dessa lopp har med största sannolikhet en större andel explosiva muskelfibrer än en maratonlöpare som gynnas av att ha fler uthålliga muskelfibrer.

Detta kan man ha detta i åtanke när man väljer nya träningsformer. För klarar man inte av sporten på det sätt man vill eller inte lyckas få lika höga resultat på träningen som andra personer får man kanske tänka på vad som är anledningen. Kanske är just din kropp inte anpassad för aktiviteten; det behöver ju inte vara dig det är fel på. Tvärtom, hittar du en sport som inte passar din kropp är det säkert mycket lättare att hitta en annan aktivitet som passar dig. Leta då efter en träningsform där helt andra kvaliteter krävs.

Alla är inte gjorda för löpning. Bra, då accepterar vi det och tänker på vad vi kan göra istället. Kanske passar träningsformer som Zumba, Step eller cykling dig bättre? Det gäller att lära känna sin kropp och välja träningsform därefter.

Kanske är det så att du är en av dem som lätt tappar träningsgnistan så fort det har gått ett par veckor med träningen. Tänk då på att det förmodligen inte är själva träningen det är fel – utan att du kanske ska byta form av träning.

Det bästa sättet att hitta det som passar just dig är att testa dig fram – samt att vara lite envis. Våga testa på nya träningsformer och ha kul. Hittar du glädjen i träningen är det lättare att hålla igång.

Bild: Pixabay

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>