Appar som skapar goda vanor för en stressfri och frisk vardag

En stor del av vår vardag sker genom smartphones: Vi surfar på nätet, kommunicerar med vänner och arbetskamrater, tar bilder, lyssnar på musik och mycket mer. De smarta telefonerna har kritiserats för att göra uppkopplingsstressen värre: de tar tid från våra nära och kära och erbjuder ett flöde av information som våra hjärnor inte kan hantera. Men din telefon kan faktiskt också fungera som ett motgift från dagens stress.

Forskning vid Umeå universitet har visat att appar kan hjälpa användare att skapa goda, nya vanor och höja lyckonivån hos användaren. Idag finns en uppsjö av applikationer som vill hjälpa dig att skaffa goda vanor, att stanna upp i vardagsstressen och att leva ett mer balanserat liv. Livskick tipsar om några av dem.

appar

Mindfulness och meditation

Mindfulness, att fokusera på att befinna sig i nuet, är ett verktyg som kan användas för att motverka stress och må bättre. För hjälp att pausa finns ett flertal appar med mediations- och avslappningsövningar, med olika längd beroende på hur mycket tid du har.

Tips:

Headspace – en mindfulnessapp som finns för både iPhone och Android. Den innehåller guidade avslappningsövningar, med animerade bilder som visar hur kroppen fungerar och möjlighet att ställa in påminnelser och dokumentera din aktivitet.

Andning

Vår andning är ofta det första som påverkas när vi blir stressade eller oroliga. Ofta går vi runt och andas omedvetet högt uppe i bröstet istället för nere i magen. Det finns appar med flera olika andningsövningar, så att du kan hitta din favorit.

Tips:

BellyBio Interactive Breathing. Du placerar telefonen på magen och andas djupt. Under tiden spelas vågljud eller musik som påverkas av hur du andas, så att du märker när du gör ”rätt”. Finns för iPhone.

Bryta vanor och personlig utveckling

Har du avgett ett nyårslöfte om att sluta röka? Appar har bevisad positiv effekt i att hjälpa till med livsstilsförändringar. Det finns ett flertal KBT-inspirerade appar, där du får hjälp att byta ut invanda, destruktiva beteenden mot nya, sunda vanor.

Tips:

Fimpaaa. Applikationen är speciellt utvecklad för att hjälpa ungdomar att sluta röka, och har tidigare använts i andra nordiska länder med mycket goda resultat. Finns för både iPhone och Android.

Psykologilabbets terapistöd. Appen är tänkt att användas parallellt med behandling, vid exponeringsövningar (träning på sådant som skrämmer) eller för att påverka invanda beteenden.

Live Happy uppmuntrar dig till en mängd aktiviteter som forskning bevisat höjer humöret.

Kropp och hälsa

Ny forskning visar att stillasittande är lika farligt som rökning: den som sitter stilla elva timmar om dagen löper en 40% högre risk att dö i förtid, jämfört med dem som spenderar 4 timmar om dagen sittandes. För den som har ett kontorsarbete kan en app vara ett verktyg för att avbryta stillasittandet för lite välbehövlig rörelse. Du kan också använda en applikation för att till exempel få koll på din menscykel eller för att komma igång med de där knipövningarna.

Tips:

Easy Wakeup. Appen registerar din sömncykel och väcker dig vid den optimala tidpunkten på morgonen.

Pausfågeln. Appen påminner dig sex gånger om dagen att att pausa för att bli medveten om din hållning och röra lite på dig. Finns för iPhone.

Sitting Timer. Appen går att ställa in efter dina egna behov, och påminner dig om när det är dags att stå upp en stund. Finns för Android.

Mammamage. Att bygga upp mag- och bäckenbottenmuskulaturen är viktigt för att undvika inkontinens, framfall och andra besvär, särskilt för dig som fött barn. Appen mammamage anpassar svårighetsgraden efter var du och din kropp befinner sig – och påminner dig om att göra övningarna varje dag.

Källor:

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>