Är du säker på att du tränar på bästa sätt?

Varför tränar du? Är det beach 2013 eller bara flexande i allmänhet som intresserar dig? Ska du gå ner i vikt för att komma i en viss outfit till ett visst tillfälle? Är målet med din träning fokuserat på utseende, eller är det en viss prestation du ska nå?

Är du säker på att du tränar på bästa sätt?

Så här i januari säljer träningsresor, träningskläder, gymkort och PT-timmar som glass på stranden, inget nytt under solen här. Vi vet det, vi vet att en inte ska lägga nyårslöften och att en egentligen inte ska lägga upp ett träningsschema med 5 pass i veckan, utan att de bästa och mest hållbara förändringar sker i små steg. Vet vi dock, att alla har olika förutsättningar? Inte bara tidsmässigt eller gällande pengar, men även genetiskt? Jag tror det, men det kan vara bra med en påminnelse.

SVT Play bjuder som alltid på intressanta stycken, nu senast såg jag Myten om träning, men skynda på den finns bara i 7 dagar på SVT Play, rättigheter ni vet. De 48 minuterna inleds med ”Motion är nyttigt, det vet vi. Men ibland dröjer det innan vi ser framsteg.” Här ställer jag mig frågan ”Varför tränar jag?”.

Jaaa.. för att orka med livet, börjar jag försiktigt. För att om jag inte tränar överkropp får jag ont i axeln när jag sitter framför datorn, om jag inte tränar benen får jag ont i knät, om jag inte tränar bålen får jag ont i ländryggen. Det är en massa skador som undviks. Okej, men är det bara för att jag måste som jag tränar? Nej, definitivt inte. Jag älskar att träna, och jag är så lyckligt lottad att mina förutsättningar tillåter mig att träna ofta och så länge jag vill. Min hjärna mår bra av att träna, min kropp mår bra av att träna, banne mig min själv mår bra av att träna! Min träning har inte utseende som fokus, utan insidan.

Vad kul för mig då. Kul att jag är så smal och frisk, att jag inte behöver tänka på vad jag stoppar i mig! Nja, riktigt så är det inte. Jag skulle inte heller klara av att smälla i mig massa skitmat så som godis, snacks eller enbart snabba kolhydrater eller äta massa fler kalorier än vad jag gör av med. Lyckligtvis skriker min kropp efter ost och linssoppa istället för gott & blandat.

Väldigt många tränar för att nå ett resultat. Det kan vara att springa milen på en timme eller beach 2013 och jag vill understryka att det finns absolut inget fult i att vilja träna för att gå ner i vikt. Det finns flera fördelar med att ha en proportionerlig vikt – bland annat mer energi, minimal belastning på skador osv.

Det som den här dokumentären tar upp är dock väldigt intressant. Vi vet alla att vi har olika förutsättningar redan från början, en del blir långa och en del korta. En del blir slanka medan andra blir med satta, vi får gilla läget. Dock skickas det från vissa intressenter i samhället idag vissa signaler att om du bara tränar tillräckligt mycket och tillräckligt hårt kommer du kunna ändra dina förutsättningar.

Detta sades emot här. Enligt den ena forskningen som vi fick presenterad för oss blir vi indelade i olika fack där en del kan träna hur mycket som helst och deras syreupptagning kommer vara helt opåverkad – och en del kan bli elitidrottsmän och slå rekord.

Michael Mosley, journalisten som åker runt och undersöker olika råd och rön om hälsa tar upp den senaste trenden NEAT (Non-exercise activity thermogenesis) och en nyligen genomförd studie som säger att det räcker med 3 minuter i veckan. Den senare testar Michael själv genom att göra det doktorn har förordat; cykla allt vad du har i 20 sekunder, vila, ge allt du har i 20 sekunder igen följt av ytterligare vila följt av en sista spurt. Detta gör han tre gånger i veckan, i fyra veckor och får en avsevärt bättre blodglukoskurva, samt att hans kropp producerade även avsevärt mindre glukos för att göra sig av med socker. Detta enbart av dessa 12 minuter. Han fick dock veta att hans genetiska förutsättningar gjorde att oavsett hur mycket han skulle träna skulle inte hans syreupptagningsförmåga påverkas –  även om han kunde öka sin uthållighet.

Michael fick även ha en mask på under en joggtur där de mätte syreupptagning och koldioxidutsläpp. Baserat på det räknade de hur många kalorier han gör av med i timmen och återigen får vi det bevisat för oss att vi alla är olika (såklart). De drar det så långt att en del kan skita helt i att jogga, det gör liksom inget för viktnedgången. Dock var de överens om att det påverkar blodfetterna

För att gå vidare på ämnet fetter i blodet genomgick han ett annat test där han åt en typisk engelsk frukost och efter det fick sin blodfettnivå mätt. På kvällen fick han gå en 90-minuters promenad för att nästa morgon genomgå samma tester efter den engelska frukosten. Det visade sig att när han hade promenerat kvällen innan tog inte blodet upp lika stor mängd fett och enzymet lipoproteinlipas (mer känt som LPL) frisattes och hindrade att lika stor del upptogs i fettet. Så även om dina gener bestämmer vissa av dina förutsättningar kan du fortfarande påverka en hel del själv.

Jag ställer frågan till dig: Varför tränar du? Är det för att nå ett visst resultat? Är du då säker på att du tränar på bästa sätt?

Bild: www.freedigitalphotos.net

Mer att läsa

3 kommentarer

  1. 1

    Har också funderat på mina förutsättningar sen jag såg det där programmet. Vi har dock vetat länge att vi svarar olika på träning, men vi kan för lite om vad som vore optimalt för individen. Rörelse är dock essentiell för kroppen. Jag tycker väldigt mycket om löpning till exempel, men skulle nog svara mycket bättre på styrketräning… men ändå försöker jag bättra på min tid trots att jag inte ser några ”bra ” resultat. Det viktiga tror jag ändå är att vi mår bra och trivs med våra liv och ser till att vi hittar något som är kul att träna eller göra. Sen är det en viktig aspekt vad vi äter; är det verkligen värt att äta den där engelska frukosten med bacon? Det tycker inte jag, vare sig ur ett hållbarhetsperspektiv eller etiskt perspektiv, men det finns många andra val som påverkar som sagt.

    • 2

      Som du skriver Christine vet vi för lite, det krävs att vi går och gör tester hos de i vita rockar med maskiner för att få exakta resultat – om det nu är resultat vi vill ha.
      Jag som du tycker mer om dans och löpning men vet att jag svara bättre på styrketräning, jag säger vet för att jag körde en period med bara gym/vikter och fick snabba resultat gällande vikt och styrka. Men jag ville inte fortsätta, för jag vill träna för att det är kul och gymmandet blev efter ett tag fokus på att jag började få en massa uppmärksamhet om hur mkt jag hade gått ner, hur fitt jag hade blivit, hur snygg jag hade blivit..men nyss då? jag kände mig precis lika snygg innan.
      Jag vill inte träna för mitt utseendes skull(visst vill vi alla se bra ut) men jag blev så rädd att det skulle sätta sig i mitt huvud. så jag återgick till dans, gruppträning och nu snart löpning igen.

      Du skriver ”Det viktiga tror jag ändå är att vi mår bra och trivs med våra liv” och jag håller helt och hållet med! oavsett om du tränar med ett specifikt mål i sikte eller om du en dag dålig dag bara tänker att ”varför kan inte jag se ut som heidi klum” så bör vi alla vara medvetna om att olika människor reagerar olika på olika träning.

      Du tar även upp kosten vilket jag även där håller med, kost är viktigt, inte bara för utseende men även som du säger för övrigt välbefinnande, den frukosten skulle jag må asbra av någon gång ibland beroende på vad jag åt och gjorde resten av den dagen, men det är absolut inget jag skulle slänga i mig regelbundet.
      Jag tycker att ditt fokus är jättebra – ”jag gör vad jag mår bra av!!”

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>