Är torkad frukt lika bra som färsk frukt?

Torkad frukt är tyvärr inte lika nyttigt som färsk frukt. Det finns ett par faktorer som gör att vi inte ska äta för mycket av dessa torkade läckerheter.

Den främsta anledningen är att torkad frukt innehåller väldigt hög halt av snabba kolhydrater i form av sockerarter. Frukt innehåller en del socker – men i färsk frukt är sockret utspätt med vatten och därför ger det inte alls lika snabbt blodsockerpåslag som de torkade varianterna.

Det finns inga vattenlösliga vitaminer såsom C-vitamin och B-vitamin i torkad frukt eftersom dessa vitaminer endast finns i livsmedel med vätska i. Färsk frukt är ju annars en god källa för dessa.

Fiberhalten är hög både i färsk och i torkad frukt. I torkad frukt kan fiberhalten ibland vara upp till fem gånger högre per 100 gram. Men låt dig inte luras – det krävs att man äter mycket mer torkad än färsk frukt för att komma upp i just 100 gram. För att sätta det i ett perspektiv väger ett medelstort äpple ca 200 gram, medan torkade aprikoser ofta säljs i förpackningar på 150-200 gram. Fiberhalten i torkad frukt förekommer utan vatten närvarande och det kan ofta ge en större reaktion i vårt mag- och tarmsystem. Detta är bra om man har problem med magen men det kan även ge problem, beroende på hur magen reagerar.

Därför anser jag att torkad frukt ska ätas i små mängder och gärna utblandat med något, som det exempelvis är i müsli och bröd. Detta eftersom torkad frukt innehåller väldigt mycket socker.

Torkad frukt kan dock vara ett väldigt bra alternativ för de som vill undvika godis och kakor. Bara man lyssnar till sin mage och känner att den klarar av det. Som sagt, överkonsumera inte. Ät lite och njut av det goda när det väl erbjuds istället.

Källor:

Livsmedelstabell över energi och näringsämnen, livsmedelsverket 2002.
Livsmedelsvetenskap, studentlitteratur 2007

Bild: SXC

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>