Ät mer baljväxter för hjärtats skull

En omfattande studie från Lunds universitet har kommit fram till att du kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom med 11 % genom att följa kostråden och lägga till lite baljväxter och korn varje dag.

baljväxter

– Det här visar hur man på ett enkelt sätt kan förebygga ohälsa och sjukdom. Och utöver hälsovinsterna, tänk vilka enorma kostnadsbesparingar det skulle innebära för sjukvården om folk åt så här! säger Juscelino Tovar, forskare inom Antidiabetic Food Centre vid Lunds universitet och den som lett studien.

I studien jämfördes två olika koster. Den ena var rik på bruna bönor, kikärtor och fullkornskorn, medan den andra innehöll lika mycket kostfiber, fast istället främst från fullkornsvete. Båda följde de nordiska kostrekommendationerna, vilka i sin tur ligger till grund för Livsmedelsverkets rekommendationer. Dessa rekommenderar exempelvis en viss fibermängd per dag, men gör inte skillnad på olika slags fiber eller andra aktiva substanser i maten. Men också sådana faktorer kan man med fördel ta hänsyn till, menar forskarna:

Bruna bönor, kikärtor och fullkornskorn – innehåller alltså en effektiv blandning av odigererbara kolhydrater och även flera andra bioaktiva ämnen, exempelvis antioxidanter, som är bra för vår hälsa. Dessa föreningar kommer ner till tjocktarmen och kan där utnyttjas av ”goda” tarmbakterier och omvandlas till nya föreningar som visats ha positiva effekter på vår ämnesomsättning. Bakterierna i tjocktarmen spelar större roll för vår hälsa än vad man tidigare trott.

Många upplever svårigheter i magen om man äter baljväxter, men studier har visat att när bakteriefloran växer till sig och vänjer sig vid ämnena som finns i bönorna, så brukar besvären försvinna.

Källa: Pressmeddelande från Lunds universitet 2014-06-04

Bild: freeimages.com

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>