Ät paprika och få din dos av C-vitamin

Ofta pratar vi om hur mycket C-vitamin det finns i frukt och i drycker baserade på dessa frukter. Detta är sant, men det vi ofta glömmer är att vitaminet även finns i grönsaker. Paprika innehåller mellan 115-205 mg Askorbinsyra/100 g (Askorbinsyra är ett annat ord för C-vitamin).

För att göra detta tydligare följer här ett par exempel:

  • Behovet av C-vitamin för vuxna människor är 75 mg/ dygn
  • En grön paprika innehåller 115 mg Askorbinsyra/100 g
  • En röd paprika innehåller 200 mg Askorbinsyra/100 g
  • En gul paprika innehåller 205 mg Askorbinsyra/100g

En medelstor paprika väger ca 200-250 g. Om vi då delar en röd paprika i fyra delar räcker det gott och väl med att äta en sådan del för att täcka sitt dagliga behov av C-vitamin.

Anledningen till att mängden C-vitamin varierar mellan de olika paprikasorterna är för att de är plockade i olika mognadsgrad. Den gröna paprikan innehåller mindre än den röda då den plockas innan all C-vitamin har hunnit bildas.

Detta är bara ett av alla de enkla knep man kan ta till för att få i sig tillräckligt med vitamindosen. Andra grönsaker som också innehåller mycket C-vitamin är alla kålsorter (grönkål är den som innehåller mest med sina 120 mg Askorbinsyra/100 g kål), brysselkål och spenat för att nämna några.

Kroppen absorberar naturligt C-vitamin i mycket högre grad än till exempel vitamintabletter med vitaminet i. Äter man alldeles för mycket av vitaminet kan man råka ut för diarré, men då krävs det stora mängder. Ett exempel på riskvärde är i fall man äter rena C-vitaminbrustabletter (som innehåller inte mindre än 100 mg/tablett) och sedan en hel fruktskål. Intas en stor mängd askorbinsyra dagligen kan diarrén bli ett faktum. Överkonsumerar man C-vitamin men inte i så stora mängder är det ingen fara då resterna följer med ut ur kroppen via urinen.

Ett tips är att undvika rena C-vitamintabletter, ät en bit paprika istället och behovet är täckt!

Källor:

Näringslära för högskolan. Femte upplagan 2008
Livsmedelstabell över energi och näringsämnen. En bok från Livsmedelsverket 2002.

Bild: SXC

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>