Ät saktare – 6 sätt att få en lugnare måltid

I en värld som verkar snurra allt snabbare tenderar vi att göra allt fort, även när det handlar om våra basbehov som att sova, röra på oss och äta. Ibland kan så klart snabbhet ha sina fördelar, men visst är det trist när saker vi egentligen mår bra av bara ska ”klaras av”? Här kommer därför några råd kring hur du kan få till en lugnare matstund.

ata

Förutom att lugna ner livet överlag, finns en rad anledningar till att det kan vara bra att äta saktare, till exempel:

  1. Mat som tuggas ordentligt är lättare för din kropp att bryta ner och därför tas näringsämnen upp bättre
  2. Personer som äter saktare äter oftare lagom mängd (utifrån hunger och behov)
  3. Vissa studier tyder på att den som äter för snabbt har högre risk att drabbas av insulinresistens
  4. Den som äter saktare håller sig behagligt mätt längre efter en måltid
  5. Det är lättare att njuta av maten, och känna alla smaker och konsistenser, om den äts sakta.

Men hur ska man då tänka och göra för att äta i en bra takt? Jo:

Tugga varje bit mat längre. Forskning anser att 30 sekunders tuggande per bit mat är idealt, för att uppnå fördelarna beskrivna ovan.

Bestäm dig för att äta saktare. Det fungerar ungefär som när du kör bil: ser du 50 skylten saktar du ner från 100 km/h, eller hur? Försök få in samma automatiska tänk när du äter.

Ta en paus under måltidens gång. Ta ett djup andetag, lägg ner besticken. Drick något sakta och bara var en liten stund.

Öva! Tugga saktare när du tar ditt mellanmål, eller testa med vanligt tuggummi. Tugga snabbt – och sedan långsamt – och fundera över takten och hur det känns.

Hitta din egen takt, även när du äter med andra. Vi påverkas mycket av hur snabbt de omkring oss äter, men försök att bara notera hur snabbt övriga äter – och sedan falla in i din egen, långsamma takt oavsett.

Matens storlek spelar roll; mindre bitar mat ger fler bitar mat – och därmed en lugnare, längre måltid.


Obs! Lider du av någon typ av ätstörning eller har haft tvångstankar relaterat till mat och ätande – bortse från råden ovan: då är det viktigaste alltid att hitta en väg till tillräckligt och normalt ätande (även om det för dig skulle innebära att du äter lite snabbare).

Källa: Psychology Today
Bild: Pixabay

Läs också:

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>