Återhämtning – viktigt att låta vilan ta plats i vardagen

I en värld där det ska presteras mer, där vi konstant ska vara uppkopplade och tillgängliga utan några tydliga gränser, vara bra på precis allt, där ingenting ska vara svårt och allt göras med ett leende på läpparna; kan ett koncept som återhämtning glömmas bort helt. Återhämtningen blir ytterligare en sak som ska hinnas med i det fullspäckade schemat. Faran är att återhämtningen blir ännu ett måste, ett tvång, ett stressmoment – och det är inte riktigt det som är meningen.

solnedgång

Vad är återhämtning och varför behövs det?

Att återhämta sig handlar om att varva ner kropp, själ och sinne. Det som gått på högvarv måste få gå på lågvarv för att orka med, för att högvarvet inte ska hamna i en ostoppbar virvel som likt en tornado river ner allt i sin väg. Kroppen och sinnet säger stopp, men mitt i högvarvets storm kan det vara svårt att lyssna – och då kan bland annat utbrändheten vara ett faktum.

Hur mycket återhämtning en person behöver beror på hur stor både den privata och den arbetsrelaterade belastningen är. Ålder, livsstil och hälsa är andra faktorer som spelar in. Detta kan betyda att en jämförelse mellan två personer är svår – den ena kanske behöver väldigt lite återhämtning, medan den andra aldrig tycks få nog. Sömn och vila räknas naturligtvis som återhämtning, men det finns fler sätt.

I Stressforskningsinstitutets informationsblad om återhämtning står det om olika aktiviteter och dess gagn som återhämtning:

  • Pliktaktiviteter – städa, diska, laga mat. Ta hand om hemmet efter jobbet med allt det innebär räknas inte som återhämtningsaktiviteter. Dessa är måsten och oftast inte avkopplande.
  • Lågansträngningsaktiviteter – Tv-tittande, slappande på soffan och liknande räknas till ”lättaktiviteter” och sägs vara viktiga delar i återhämtningen.
  • Sociala aktiviteter – mycket bra för återhämtning (för de flesta). Resursuppbyggande och belastningsreducerande. Bara det inte är sociala tvång – då blir det istället till ett stressmoment.
  • Fysisk aktivitet – överlag mycket bra som återhämtning eftersom de flesta använder andra resurser än de som används i arbetet. Den fysiska aktiviteten innebär också ett uppehåll i de aktiviteter en person gör på jobbet och stimulerar fysiologiska och psykologiska processer som ökar en persons välbefinnande, till exempel produktion av endorfiner.

Sömnen viktigast

Även om det finns otaliga sätt att återhämta kroppen, är sömnen allra viktigast. Detta är på grund av att störd sömn eller för kort sömn kan leda till:

  • Förhöjda nivåer av kortisol. Kortisol är stresshormonet och därmed leder förhöjda värden till stress.
  • Förhöjda blodfettsnivåer och förhöjd insulintolerans som båda är kopplade till en risk för åldersdiabetes och hjärt-kärlsjukdom.
  • Mindre ork.
  • Sämre koncentrationsförmåga, de kognitiva förmågorna och arbetsprestationen försämras.
  • Sämre minne.
  • Dåligt humör och kortare stubin.

Hjärnan behöver tid till att bearbeta intryck och för att lagra minnen och det gör den när en individ sover.

En person som har svårt att sova kan testa följande tips:

  • Håll regelbundna tider
  • Varva ner innan läggdags
  • Håll sovrummet svalt och mörkt
  • Ligg i sängen endast när du ska sova
  • Undvik kaffe och alkohol
  • Rör dig på dagen och vistas i solljus på förmiddagen om det är möjligt
  • Lägg in pauser i dagen (mycket viktigt)
  • Läs om våra 9 steg till bättre sömn

Om en liten röst säger till dig att du är lat när du vilar och att du borde göra mera kan du tryggt hänvisa den rösten till denna artikel. Bättre sömn och riktig återhämtning kan verkligen förbättra och förlänga livet!

Källor:

Bild: Pixabay

Mer att läsa

3 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>