Att våga prata om klimakteriet kan lindra besvären

Listan över internationella temadagar kan göras lång och därför är det kanske inte så konstigt att få känner till att den 18 oktober så infaller varje år den internationella klimakteriedagen. Dock finns det ett behov av att uppmärksamma just denna temadag. Det är trots allt ett ämne som berör hälften av vår befolkning. Ändå pratas det sällan om just klimakteriet eller övergångsåldern i arbetslivet idag.

klimakteriet400Hur vi påverkas av klimakteriet är givetvis individuellt men oftast finns det några gemensamma nämnare för de flesta kvinnor. Vanligtvis inträffar klimakteriet någon gång mellan 45-55 års åldern och för de flesta varar det i två-tre år. Ca 75 procent upplever besvär under klimakteriet. Det är den minskade mängden östrogen som gör att man får övergångsbesvär.

Eftersom östrogen påverkar många av kroppens funktioner så bidrar en minskad nivå av östrogen till olika besvär. Besvären uppstår ofta i form av vallningar, humörsvängingar, viktupgång och oregelbunden menstruation. Andra besvär kan vara inkontinens, ökad risk för urinvägsinfektioner och torra slemhinnor. Hur många visste egentligen det? Några år efter den sista menstruationen är östrogennivån i kroppen lika låg som före puberteten.

Forskning från Linköpings universitet visar att fysisk aktivitet motverkar många av de förändringar som uppstår i samband med klimakteriet. Ett sätt att därmed motverka en del av de förändringar som menopausen för med sig kan vara att börja med regelbunden motion. Har man alltså inte motionerat regelbundet tidigare kan detta vara ett ypperligt tillfälle att hitta motivation till det.

Ibland finns det dock helt enkelt inte utrymme för motion i vardagen. När man samtidigt ska klara av att jobba, kanske hämta barn, umgås med vänner och hinna med sin livspartner och familj kan det vara svårt att introducera nya motionsrutiner. Frågan är då hur man kan hantera de kroppsliga förändringarna och eventuella humörsvängningarna i jobbsammanhang där man förväntas agera och bete sig på ett visst sätt. Motion är ett sätt att lindra och hantera besvären och att prata mer öppet om det är en annan viktig faktor.

Alla kvinnor går igenom klimakteriet, vissa med mer framträdande besvär och andra med färre. Oavsett vilka symptom det framkallar kan det kännas svårt att prata öppet om det i samhället. Ju mer vi vågar prata om klimakteriet desto naturligare blir det. Därför tycker vi på Livskick att det är viktigt att uppmärksamma internationella klimakteriedagen den 18 oktober.

Bild: www.freeimages.com

Av Sandra Strandberg

Mer att läsa

3 kommentarer

  1. 1

    Ja verkligen är detta information som behövs! Delvis vill jag blunda och inte låtsas om det men det är så att jag själv börjar närma mig så smått och visst är detta en bra motivation till att motionera mera.
    Tack för informationen!!

    • 2

      Eller hur, visst är det precis mer öppna diskussioner om både pms, klimakteriet och graviditet/förlossning som behövs idag! Det kan helt klart finnas utrymme för fler artiklar på dessa teman.

  2. 3

    Det behövs verkligen pratas om allt som rör kvinnor och kvinnors liv i sina kroppar! Allt som händer i kroppen efter en graviditet/förlossning/klimakteriet/efter klimakteriet. Tidigare generationer har inte pratat om det, så alla erfarenheter som hade kunnat ge oss en grund att stå på, den måste vi börja bygga.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>