Åtta anledningar att träna styrka (inte en enda estetisk!)

”Så får du Beyoncés rumpa”

”Få snygga armar”

”Här är övningarna för en platt mage”

Och så vidare. Det är lätt att missta träning för något man gör för att se bra ut. Som om poängen med styrketräning är att få en ”snygg kropp”. Jag är ledsen, men det är faktiskt inte därför vi ska lyfta vikter i första hand, utan för att…

styrka

Få längre livslängd
Motion i allmänhet förlänger livet, och speciellt styrketräning har stora fördelar för livslängden. Ju mer muskelmassa vi har när vi blir äldre, desto mindre troligt är det att vi dör i förtid. Så istället för att oroa dig för din totala kroppsvikt kan du försöka maximera och bibehålla muskelmassan, genom styrketräning.

Få bättre sömn
Regelbunden träning förbättrar sömnen vilket gäller även styrketräning. Styrkepass har också visat sig kunna minska antalet uppvaknanden under nattsömnen.

Få minskad risk för benskörhet
Styrketräning är sedan länge känt ha stora fördelar för bentäthet och minskar risken att drabbas av benskörhet.

Få förbättrad balans
När vi blir äldre ökar risken för fall, och då är en god balans viktig. Styrketräning ökar balansen och kan minska risken för en äldre person att ramla med 30%. Tillsammans med förbättrad bentäthet leder detta till färre benbrott.

Få mer hjärnkraft
Styrketräning har visats förebygga ångest och depression, förbättra självförtroende och ge en bättre kognitiv förmåga.

Få ett starkare hjärta
Det är inte bara högintensiv träning som hjälper hjärtat – även styrketräning har visats minska blodtrycket och ge god hjärthälsa.

Få en starkare kropp
En självklarhet – men kanske inte alltid en självklarhet att detta inte handlar om utseendet. En stark kropp hanterar (och minskar risken för) svårigheter med rygg, nacke och knän som ofta drabbar oss när vi blir äldre.

Få förbättrat blodsocker
Styrketräning kan ha en stor inverkan på att hålla blodsockret på en bra nivå och minska risken för diabetes.

Obs! Om du är nybörjare och vill börja träna styrka – ta hjälp! Även om du börjar med lätta vikter (vilket du bör!) är det viktigt att tekniken är korrekt, för att undvika skador och felaktiga muskelbelastningar. Det behöver inte handla om en dyr PT, om du känner att du inte vill investera i det. Kanske har du en kompis med koll? Annars brukar folk på gymmet vara hjälpsamma. Ibland kan instruktionsvideos på webben också utgöra en grund. Lycka till!

Källor:

Bild: Pixabay

Mer att läsa

3 kommentarer

  1. 1

    Kag löser ju nu en kurs som heter ”träningslära, styrkeutveckling”, och det är så skönt, för där tas inga estetiska saker upp utan en fokuserar bara på fördelarna för hälsan! Bra inlägg 🙂

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>