Bästa botemedlet mot stress: djupandning

Det är vanligare att stressa i vardagen än att vara ute. Jo, det är sant! Vi spenderar mer tid med att stressa mellan jobb, skola och hem, än med att vara ute och gå i skogen, spela fotboll med våra grannar eller leka med våra barn. Vi stressar mer än vi kramas och det värsta av allt är att vi hyperventilerar mer än vi djupandas.

djupandning

Visste du att djupandning är det som får ner en stressreaktion snabbast av allt? Tre djupa andetag ger dig en tydlig känning i kroppen att stressnivåerna sänks när du befinner dig i en pressad situation. Kroppen är magisk, på riktigt! Den är så otroligt imponerande att jag smäller av i beundran.

Själv använder jag djupandning i alla situationer, inte bara för att det är hälsosamt: det är väldigt skönt också. Ska jag föreläsa så brukar jag lyssna på peppmusik och djupandas; ska jag ta tag i en jobbig situation brukar jag tänka lösningar och djupandas. För fasen, jag struntade till och med i den svenska hyperventileringen på förlossningen och djupandades i stället. Det fungerar i alla lägen.

Det bästa av allt är att det inte är speciellt avancerat att göra, det kostar ingenting och det ger garanterat bra och snabbt resultat. Det enda du egentligen behöver göra är att ta dig tid. Här får du några enkla sätt som kan hjälpa dig att komma igång. Använd ett eller flera och fläta in dem i din egen vardag.

1. När du vaknar

Försök att fortsätta blunda. Är du en sådan där som vaknar med ett ryck och spärrar upp ögonen, så slut dem bara igen. Sedan tar du 5-10 djupa andetag, ta tid på dig. Dra in luft genom näsan och känn hur lungorna fylls. Får det plats lite mer? Sen andas du ut genom munnen. Långsamt och kontrollerat tills luften är slut.

2. Pausa

När du tar en mikropaus under dagen så ägna dig åt lite djupandning. Kroppen älskar dig om du samlar lite energi då och då under dagen. Det kan vara när du sätter dig på rasten, när du står i hissen, när du står i kön i affären.

3. Kontrollera din hållning

Hittar du ofta axlarna uppe vid öronen? Det betyder att du har en hög grundspänning. Det händer många och det går att göra något åt. Djupandningen brukar bidra till en avslappnad kropp så andas på. Det kan också vara snällt mot kroppen att faktiskt släppa ner axlarna när du kommer på dig själv med att vara spänd.

Långa, lugna, många andetag. Jag brukar tänka på det som invändig massage, visst låter det härligt?

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>