Behåll ditt soliga sommarhumör – 2 saker som kan hjälpa

Sommaren är inte slut ännu, men många av oss är tillbaka på jobbet efter semestern. Förhoppningsvis har ledigheten varit riktig härlig – även om det gör att det kan kännas tungt att den är över. Som tur är finns det sätt att förlänga sommarkänslorna, och aktiviteter som gör att du blir på bättre humör och känner dig lyckligare – även när ”sommarlovet” är slut.

sommar

1. Underhållning kan underlätta

Lyssna på musik
Här är tre sätt att bli på bättre humör med hjälp av musik:

  1. Lyssna på upplyftande musik (vad som är upplyftande för just dig kan bara du avgöra).
  2. Sjung med! Ju mindre ‘proffsigt’ du sjunger, desto gladare blir du.
  3. Dansa! Dans är bevisat bra mot nedstämdhet (och förebygger psykisk ohälsa)

Fokusera på upplevelser
Spendera mer pengar på att uppleva saker än på att köpa prylar. Forskning visar att vi blir lyckligare på lång sikt då.

TV är helt okej – tänk bara på detta:

  1. Om du tittar på TV eller film på kvällen, välj en komedi. Även om det är en tillfällig fix så blir vi gladare av rolig underhållning. Det sägs ju att ett gott skratt förlänger livet – och det gör det: när vi skrattar expanderas blodådrorna och blodflödet i kroppen ökar.
  2. Forskning visar att om du känner dig utmattad kan du få tillbaka energin genom att titta på gamla repriser av ditt favoritprogram.
  3. Netflix-frossa inte. En färsk studie visade att för många timmar framför TV:n kan leda till känslor av ensamhet och nedstämdhet.
  4. Läs en bok mellan varven. Forskning visar att din empatiförmåga ökar när du läser romaner.

2. Välj att vara utomhus

Personer som är utomhus i naturen är betydligt lyckligare än de som spenderar tid utomhus i ett stadsområde. Människor som känner en koppling till naturen är generellt lyckligare än de som inte gör det.

Det krävs bara 20 minuters vistelse i naturen för att du ska få positiva effekter av det – och det krävs bara 5 minuters fysisk aktivitet i naturen för att det ska förbättra din mentala hälsa. Är det dessutom varmt och soligt förbättras ditt humör, minne och din kreativitet ännu mer. Om du spenderar tid vid böljande vågor eller svajande gräs, hjälper det dig att känna dig mer lugn, kreativ och optimistisk.

  • ”Gröna” aktiviteter, såsom trädgårdsarbete, kan göra att du får ökat välbefinnande.
  • Tillgång till grönområden eller parker kan minska psykisk ohälsa.
  • Skippa löpbandet. En promenad i naturen minskar känslor av nedstämdhet (i en studie uppgav 71% denna effekt, jämfört med 45% som promenerade inomhus – och 22% uppgav dessutom att känslor av nedstämdhet ökade av detta).

Hitta ut i naturen
Även om du bor mitt i storstan finns det sätt att njuta av naturen:

  • Hitta en park att promenera i – men gå sakta! Fokusera på blommor, gräs, trädknoppar och vattenpölar.
  • Ligg på rygg på en gräsplätt. Titta på molnen och njut av att hjärnan får vila en stund.
  • Lukta på blommorna. Kommer det fram några minnen av doften?
  • Gå barfota när det är möjligt.
  • Skaffa ett akvarium – eller besök ett på en djurpark eller ett museum.

Var social också!
Att njuta av upplevelser tillsammans med andra gör att vi känner oss mer lyckliga och nöjda med våra liv. (Vi lever till och med längre!) Här är några förslag:

  • Upplev solnedgången med någon du älskar
  • Fotvandra med vänner
  • Ha en picknick med barnen
  • Fågelskåda med en äldre familjemedlem

Källa: Happify.com

Bild: Livskick

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>