Behöver du äta kosttillskott?

Vi svenskar är väldigt duktiga på att äta kosttillskott. Vi köper en burk multivitamin eller ett rör C-vitamin på närmsta matvarubutik för att försäkra vår hälsa med enkla medel. Men ofta är det helt i onödan – äter vi en varierad kost med mycket frukt och grönt, kött, fisk, fågel, vegetariskt och med mejeriprodukter samt olika typer av fröer och nötter får vi i oss tillräckligt med de vitaminer och mineraler vi behöver.

Marknaden för kosttillskott växer dagligen och företagen är bra på att sälja produkterna – det är deras jobb. Men jag vill att du ställer dig frågan – behöver jag detta? Behöver jag ta en multivitaminbrustablett om jag ändå får i mig tillräckligt med frukt och grönt? I de allra flesta fall är svaret nej. För är man tveksam om man får i sig tillräckligt med näring är det bättre att ta en extra frukt om dagen eller ta lite extra grönsaker till middagen. Det är ofta ett billigare och nyttigare alternativ. Att få i sig vitaminer och mineraler via riktig mat ger fler fördelar än att ta tabletter.

Dock är det så att en del människor behöver kosttillskott. Individer som håller en speciell kosthållning eller har speciella förutsättningar behöver extra tillskott i form av vissa vitaminer eller mineraler. Nedan punkter jag upp de näringsämnen man kan tänka extra på utifrån olika kosthållningar:

Vitamin B12

Används till: Nödvändigt för att matsmältningen ska fungera.

Finns i: Enbart animaliska produkter.

Behöver tillskott: Personer som lever på en helt vegetarisk kost utan animaliska livsmedel behöver äta tillskott av vitamin B12. Detta är otroligt viktigt då brist på vitaminet får oerhört farliga komplikationer. Bristen uppstår först efter ett par år utan tillförsel via kosten. Detta då vitaminet kan lagras i kroppen och de lagrena varar i just ett par år. Övergår man från en varierad blandkost till en helt vegetarisk kost bör man ta tillskott direkt.

Vitamin D

Används till: Vitaminet är viktigt för att upprätthåla ett stark och näringsrikt skelett bland annat.

Finns i: Solljus är vår största källa till vitaminet, men man kan även få i sig det via livsmedel så som fet fisk (lax bland annat), äggula och en del svamp. Men för att täcka sitt dagsbehov via kosten måste man äta stora mängder vilket kan vara svårt. Vitaminet kan lagras i kroppen men lagrena tar slut för de flesta individer någon gång under höstmånaderna.

Behöver tillskott: Detta är ett vitamin som stora delar av vår befolkning faktiskt kan behöva berikning av under vinterhalvåret. Anledningen är den enkla att vår hud utsätts för mindre solljus under vintern.

Järn

Används till: Detta är viktigt för syretransporten i blodet.

Finns i: Mineralet finns i animaliska produkter så som rött kött och i vegetabiliska livsmedel så som bajlväxter, mörkgröna bladgrönsaker och fullkornsprodukter samt fröer och nötter.

Behöver tillskott: Kvinnor i fertil ålder har ett större behov i och med menstruationen. Känner man sig ofta hängig och trött kan det vara tecken på järnbrist. Då kan det behövas järntillskott. Men observera att man kan få i sig mycket järn via kost om man väljer järnrika livsmedel. Kosttillskott är mest aktuellt hos kvinnor som håller en vegetarisk kosthållning.

Omega-3

Används till: Antiinflammatorisk och blodförtunnande, vilket förhindrar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Finns i: Fet fisk, oljor.

Behöver tillskott: Individer som har ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar eller de som inte äter en blandkost innehållande fet fisk. För det är nämligen så att äter man fet fisk 1-3 gånger i veckan och utöver det äter en varierad blandkost med olja som fettkälla klarar man sig. Men är du vegetarian/vegan och inte är noga med att få i dig tillräckligt av produkter så som linfröolja och oliver etc kan det behövas ett tillskott. Personer som har förhöjd risk för att drabbas av olika hjärt- och kärlsjukdomar klarar sig oftast bra om man lägger om kosten lite grann. Är man orolig för att ligga i riskzonen hade jag i detta läge kontaktat min läkare, dietist eller liknande för med individanpassade råd då detta näringsämne är väldigt svårt att dra generella råd för.

Mitt tips till dig som redan äter kosttillskott och som funderar på om man verkligen behöver det: 

  1. Skriv ner vad du äter för ett par dagar
  2. Analysera hur mycket frukt och grönt du äter
  3. Ligger du kring 500 gram/dygn och samtidigt äter en varierad kost i övrigt så kan du skippa tillskotten. Men se över din kost och ta hänsyn till just dina förutsättningar innan du gör drastiska ändringar i din kost.
Bild: SXC

Mer att läsa

5 kommentarer

  1. 1

    Att ha en sund kosthållning med mycket näring är a och o det håller jag helt med om.
    Vad jag däremot ser eftersom jag mäter antioxidanter på olika åldrar med varierad livsstil
    är att väldigt få har tillräckligt höga värden.
    Det gör att man också kan kvalitetssäkra kosttillskott som många gånger är värdelösa.
    Men det finns riktigt bra kvalitet av kosttillskott som tas upp av kroppen och hjälper till att näringssäkra din kropp.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>