Bikramyoga: varmt, svettigt, och alldeles underbart!

Vem kunde ana att Belfast hade Bikramyoga att erbjuda? Två av mina vänner har gått några gånger och givetvis var jag nyfiken på denna ganska nya, trendiga yoga. Mest skrämmande var tanken på att stå och yoga i mer än 30 graders värme. Det fick mig att tänka på bastu och svimningskänslor.

Nu i efterhand kan jag säga att det inte är värmen som är det jobbiga – det är den oerhörda medvetenheten om den egna kroppen som kan ställa till det. Som yogaläraren själv sa: man är både subjekt och objekt på samma gång. Då jag har en del yogaerfarenhet så kändes övningarna helt genomförbara. Fokuset och något som ofta upprepas är att ryggraden är central för din kropp och hälsa. Men oj vad jag svettades! Till och med om benen!

Passet är uppbyggt med en 20 minuters uppvärmning utan vätska och sedan är det 25 minuter stående positioner. Sista 40-45 minuterna är det övningar liggandes/sittandes på mattan.

För att göra en rättvis bedömning av min upplevelse av bikramyogan gör jag en traditionell plus och minuslista.

Plus

  • 90 minuter är en lagom tid, du hinner värma upp ordentligt
  • Värmen gör att din kropp känns mjukare direkt
  • Ganska lätt program, om du har erfarenhet från yoga
  • Dagen efter är det bästa enligt mig
  • Du blir smidig och lär känna din kropp

Minus

  • Det krävs några gånger för att komma in i det hela
  • Ibland kan värmen göra dig yr – men känn din egen begränsning! Jag vilade åtminstone 10 minuter av passet, genom att bara ligga och andas på mattan
  • Att svettas så här mycket är speciellt – antingen gillar du det eller inte!

Att tänka på

  • Vätskeintaget innan och efter är viktigt!
  • Om du är gravid, sjuk eller har mens måste bikramyogan anpassas. Samtidigt yogar du alltid utefter dig själv och dina kroppsliga möjligheter och begränsningar
  • Jag upplevde att det mentala fokuset var viktigt, man kan inte slentriangöra ett bikramyogapass. På något vis blev det extra viktigt med fokus i och med värmen och för att det var ett nytt sätt för min kropp att träna
  • Det är vanligt att uppleva illamående och yrsel
  • Ät inte tung mat 1-3 timmar innan passet
  • Även om man svettas, så räcker det inte bara med vatten. Salter svettas ut också, då är det bra att få i sig mat som innehåller magnesium, kalcium och kalium
  • Om du vill testa Bikramyoga, ha med dig två handdukar (en till mattan och en till duschen), ev en egen yogamatta, shorts och linne är klädsel att rekommendera och såklart: vattenflaska!

Källa: Bikram-yoga.se

FotoGabriella Fabbri

Mer att läsa

5 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>