Bli (mer) fördomsfri: en checklista

Det är förmodligen omöjligt att bli helt fri från fördomar, men det finns en rad saker du kan göra för att styra om din hjärna – och därmed också ditt beteende framöver.

fordomsfri

Vi dras med dem allihop. De där fördomarna och förutfattade meningarna som styr hur vi tycker och tänker om människor och situationer. Vissa av dem är helt undermedvetna, andra är mer en del av dina allmänna och öppna tankegångar. Vissa är helt harmlösa, andra är begränsande, eller till och med farliga, för dig själv eller andra. Därför kan det då och då vara läge att stämma av dig själv mot den här listan:

1. Erkänn att du har fördomar

Du vore unik om din hjärna inte hade förutfattade uppfattningar om någonting alls, så försök släpp den tanken (som i sådana fall är en förutfattad mening i sig!). Vill du ha mer insikt i vilken typ av fördomar du har och hur starka de är kan du göra ett test hos Project Implicit. Där finns tester (i demovariant på svenska) inom olika ämnen, såsom kön och etnicitet. Fördomar kring vikt kan vara särskilt intressanta att stämma av, då dessa (tyvärr) enligt många forskare är de som fortfarande är mest socialt accepterade (hos t.ex. läkare och rekryterare).

2. Identifiera situationer när dina fördomar påverkar ditt beteende

Gör en lista över saker du vet du har fördomar kring och specificera hur detta styr vad du gör i olika situationer. Till exempel: om du är barnvakt till din systerdotter planerar du in bullbak; om du är barnvakt till din kompis son bestämmer du att ni ska gå och spela fotboll. När din lista är klar; fundera ut alternativa ageranden som du ska försöka använda nästa gång du är i samma situation (baka bullar med kompisens lilla kille!).

3. Försök att vara vänligare mot alla personer du uppfattar som ”annorlunda”

Ditt agerande påverkar dina tankar lika mycket som dina tankar påverkar ditt agerande: om du anstränger dig för att börja vara öppnare, snällare och känna dig mindre hotad av människor som är olika dig, så kommer du snart börja tänka annorlunda om dessa personer. Undviker du att säga hej till grannen med massor av tatueringar och svartfärgat hår? Le stort nästa gång ni ses i trappan. Frågar du alltid din svenska kollega om hjälp med ett jobbproblem? Testa att bolla med killen från Mexico nästa gång. Och så vidare.

4. Bli medveten om dina ”positiva” stereotyper

Fördomar kan ta sig ”positiva” uttryck likaväl som negativa. Dessa kan verka extra harmlösa, men den som utsätts för dem kanske inte uppfattar det så. Alla homosexuella män är inte fashionistas, och din japanska kompis kanske inte alls har koll på de bästa sushirestaurangerna i Sverige. Stoppa dig själv och tänk efter nästa gång du antar något om en person enbart baserat på det fack du stoppat hen i!

5. Umgås med dem som är mer fördomsfria

Ingen går som sagt helt ”oskyldig”, men vissa har så att säga stämt av ovanstående punkter lite oftare än du själv, och har helt enkelt mer livserfarenhet och positiv attityd till olikhet. Du behöver kanske inte bli volontär för hemlösa för att förstå dem bättre – du kanske redan har en bekant som är det och kan dela med sig av sina upplevelser, till exempel. Umgänget kan dessutom också ske på sociala medier: se till att ha flera Facebook-vänner som regelbundet postar innehåll med information om saker du själv inte har insikt i, men som kan minska dina fördomar kring just dessa saker.

Källa: Psychology Today

Bild: Pixabay

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>