Bli vän med din mage – för ”duktiga flickor” om IBS och stressmage

Är du ung tjej, ambitiös, aktiv och vill mycket? Då är det mycket troligt att du också drabbats av magproblem som svullen buk, gasbesvär, magont, förstoppning och/eller frekventa diarréer. Magproblem som också påverkar hela ditt liv och kan i många fall innebära mycket lidande. Irratable bowel syndrom (IBS) eller stressmage som det även kallas är en kronisk sjukdom som kan drabba alla, uppskattningsvis 15-20% av Sveriges befolkning, men är extra vanligt hos ”duktiga flickor”.

IBS

Orsakerna till IBS är inte helt klarlagda men det kan handla om många olika faktorer. Däribland hittar vi ärftlighet, stress, oro och ångest och även att tarmmotoriken är störd eller att det finns en låggradig inflammation i tarmen. Orsaken till att det är fler tjejer som drabbas går ju att spekulera i men att det finns mycket stress och press inblandat med förväntningar från sig själv och samhället hör nog till. Trots att det kan vara svårt att finna orsaken till problemen så finns det dock mycket som går att göra med maten och livsstilen för att behandla IBS utan medicinering.

Det viktigaste är att du utgår ifrån dig själv och vad som fungerar och inte för dig. Detta kräver tålamod och reflektion. När det gäller maten så är det enklaste att börja med måltidssituationen. Slänger du ofta i dig maten, äter på stående fot eller knappt har tid med mat under dagen och äter mycket oregelbundet? Här är tre förslag på förändringar som kan göra dig vän med din mage:

1. Mindful eating

Det här är en trend som har kommit för att stanna. Du kan prova detta vid nästa måltid genom att först och främst sitta vid ett bord och äta. Lägga ifrån dig mobil och stänga av TV:n. Helst försöka att inte prata med så många andra till en början. Ställ nu en timer på 1 minut. Under denna minut ska du försöka att bara tänka på din måltid och vad du ska äta. Andas djupa andetag och blunda gärna. Du får inte börja äta förrän 1 minut har gått. När du väl börjar äta ta en tugga och lägg ifrån dig gaffel eller sked medan du tuggar. Tänk gärna noga på hur det känns i munnen och hur du skulle beskriva konsistens, smak och temperatur. Detta är en liten början till ett medvetet ätande och ett tips är att göra detta 1 gång per dag i 1 veckas tid för att se hur det påverkar dig och din måltid.

2. Regelbunden måltidsordning

Detta är viktigt vid IBS då magen håller sig lugnare när måltiderna har en lagom storlek. Testa att införa fasta måltider i form av frukost, lunch och middag samt att du äter 2-3 mellanmål. Utöver detta låter du magen vila. En tumregel är att det ska vara cirka 3-4 timmar mellan måltiderna.

3. Framförhållning

Om du vet med dig att du har en stressig livsstil där det ofta blir lite hur som helst med måltiderna så finns det ett ledord, FRAMFÖRHÅLLNING. För att måltiderna ska bli av och att du ska hålla energinivåerna uppe och mata magen regelbundet med lagom mängd så krävs det att du faktiskt tänker dig för inför kommande dag och t ex packar ner mellanmål och matlådor eller kanske skriver inköpslistor eller gör veckomenyplaneringar. Välj vad du skulle vilja jobba med. Detta kan låta krångligt och till en början blir det mycket extra tankeverksamhet som går till planering men i slutändan så innebär det mindre stress för dig och din mage.

Bild: Pixabay

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>