BODYCOMBAT™ – lek loss och slåss!

Är du en fredlig person som tycker “kampsport” låter farligt? Eller en människa som lätt bygger upp irritationer, men utan att veta hur de ska få utlopp? Oavsett vilket – gör dig själv en tjänst och ta en BODYCOMBAT™-klass!

test, bodycombat, les mills, träning, vi testar,

Passbeskrivning av leverantören

En kampsportsinspirerad träningsform som ger självförtroende. Ett pass med massor av kraft och energi. Med tekniker från Karate, boxning och Muy Thai utmanar du din fantasimotståndare samtidigt som du förbrukar massor av energi, blir starkare och frigör aggressioner.

Som alla Les Mills-klasser släpps ett nytt BODYCOMBAT-program var tredje månad, med ny musik och ny koreografi. (Les Mills är ett Nya Zeeland-baserat företag som tagit fram en mängd träningsmetoder för gym-pass. Klasserna körs på licenserade träningsanläggningar och av utbildade instruktörer. Les Mills finns över hela världen.)

Passbeskrivning av mig

Passet är 55 minuter långt och består av totalt 10 låtar, där de två-tre första kan ses som uppvärmning och den sista är styrka på golvet. Det är dock full energi från start och man växlar mellan att använda slag med armar och att göra olika sparkar med benen. Varje låt är en enskild koreografi, som körs först för höger och sedan för vänster sida. Låtarna har lite olika inriktning och är fokuserade på olika kampsportstekniker, vilket gör att det blir en ganska stor bredd i typen av rörelser. Som vanligt vid konditionspass kommer ett antal pulstoppar, för att sedan gå ned lite i flås och jobba mer styrka och teknik i andra partier. Instruktören agerar ofta duracell-kanin med hög energi och stor glädje. Du jobbar hela tiden ensam och utifrån dina egna förutsättningar.

Vad jag tycker om passet

Innan jag gick på mitt första BODYCOMBAT-pass var jag lite skeptisk. Jag har tränat det mesta, men alltid undvikit boxning och liknande – främst för att jag vill träna ensam i salen och undvika närkontakt. Ordet “combat” förde tankarna till ren brottning och att ha en motståndare i sin träning. När “motståndaren” visade sig vara imaginär vågade jag mig dock in i salen.

Viss skepsis kvarstod dock: det här med att… slåss? Det är ju inte alls jag? Fast det var det. Det tog visserligen ett tag att få in vettig teknik på sparkar och box-slag (att bara slänga ut armar och ben i luften ger inte mycket träningseffekt eller känsla), men att få lägga in dessa moment i en koreografi – som oftast visserligen är ganska enkel, men ändå med ett skönt dans-flow – visade sig underbart roligt. Att vissa låtar är mer aggressiva och andra mer glada bidrar till att hålla intresset uppe under passet.

Att jag efter första passet kom hem och sa att det nog inte var så mycket träning fick jag snabbt äta upp – i form av rejäl träningsvärk i överdelen av armarna (från axlar ner till armbåge), rumpa och mage/rygg. Och det var alltså INNAN jag lärt mig tekniken och kombinationerna. Numera vet jag hur jag ska spänna både armar och core-parti (prova att sparka utan att stabilisera med magstyrka så får du se vad jag menar!) – och får ännu mer träningsvärk. Inte det tuffaste passet på schemat – men ett jag alltid väljer om jag vill ha en energiurladdning i kombination med ett stort leende.

Plus med passet

  • Kul att få leka loss och slåss
  • Mycket mer armar än i andra konditionspass
  • Förbättrar stabilitiet och bålstyrka genom att magen får vara aktiv utan att man tänker på det

Minus med passet

  • Inte det allra flåsigaste passet
  • Vissa instruktörer är lite otydliga med tekniken – vilket gör att man inte får ut lika mycket av slag och sparkar

Mer info: LesMills.com

Mer att läsa

6 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>