Bort med undanflykterna och få energi

– Jag har ju inte tid att träna! Just de där orden är vi morsor experter på. Vi är faktiskt så duktiga på den där meningen att den kommer automatiskt då någon frågar om vår fysiska aktivitet. Men vill du träna så gör det! Vem säger att det ända som räknas är att springa på glassiga gym eller aktiviteter som kräver massor av tid och barnvakt?

Varför måste det vara så avancerat att göra något för sin kropp egentligen? Varför ligger det så mycket pondus och prestige i våra val? Klarar man inte att uppnå en viss nivå så struntar vi i det. Det är allt eller inget som gäller.

Hemma på vardagsrumsgolvet är det hetaste träningsstället att hänga på om du frågar mig. Du behöver praktiskt taget inte mer plats än vad en yogamatta tar, så leksakerna kan du skyffla åt sidan med foten innan du börjar. Det finns otaliga mängder av tränings-DVD:er, det finns program att skriva av och gamla hederliga situps och armhävningar ligger forfarande på tio-i-topplistan.

Så vill du börja träna så gör det bara. Skyll inte mer på tid eller barnvaktsmöjligheter (omöjligheter). Eller orkeslöshet. Utforska i stället dina möjligheter till fysisk aktivitet.

  • Energi – Du får mer energi av att träna. Alltså är det bara att börja samla på den.
  • Tid – Trettio minuter är det som krävs, en ynka halvtimma. Strunta i den halvtimman framför TV:n så har du ett träningspass fixat. Är du för trött? Titta på punkten ovan en gång till.
  • Träningskläder – Du är hemma, du kan träna i trosor och linne om du så vill, träna naken om det känns bäst!
  • Man kan även träna med barn. En femtonkilos busunge är ett perfekt redskap. Barnet brukar tycka att det är riktigt tivoli att lyftas upp i luften.

Summan av det hela är att ta kontroll. Vill man så kan man och man behöver inte sätta skyhöga mål eller räkna in endast den träning som maxar puls och svett. Ett pass på golvet hemma kan göra tröjan ack så blöt och en promenad med barnvagnen kan vara pulshöjande nog.

Det behöver inte betyda att du måste satsa ”all in” för att få en tränad kropp. En tränad och hälsosam kropp har kul, har energi och är tillfredsställd på alla plan. Se inte träning som ett nödvändigt ont och sucka inte då du vet att du måste tvinga dig ner på golvet. Känn efter några veckor hur kroppen tackar genom att få mer kraft och ork. Den blir en riktig energispargris!

Riv av en halvtimmas dans med ungarna eller en timmas pantgömme ute på gården så har du ditt träningspass.

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>