Buller & Brak: magen i fokus

Ett ämne som säkert berör oss alla, på ett eller annat sätt, är magen. Många av oss har upplevt problem, större eller mindre, eller så känner vi någon som kanske lider av exempelvis IBS (irritable bowel syndrome – även känt som ballongmage). Ofta pratas det inte om det, mer vanligt blir det ifall en diagnos ställs – då talar vi mer gärna om det, det blir mer legitimt. Det finns också något annat som gör att en diagnos är efterlängtad – vi kan börja behandla de problem som vi har – med uppblåsthet, med knip, ja, med buller och brak.

Elisabeth Norin är docent och forskar i vår tarmflora på KI. Som hon själv sa, på föreläsningen buller och brak på Allt för Hälsan 2010, så jobbar hon med bajs. Och kanske är det så vi ska börja – att prata om det som känns lite jobbigt, lite obekvämt. Föreläsningen hade ganska stort fokus på probiotika, på dess effekter och ickeeffekter. Det verkar som att mer forskning behövs på detta område, eftersom många påståenden (som exempelvis livsmedelsindustrin går ut med) inte är godkända av EU. Vi vet helt enkelt för lite. Något som har testats vetenskapligt är hur barn i Finland tillfrisknar efter tillsatt probiotika. De som fick probiotika hade en kortare sjukdomsperiod och blev snabbare friska, i jämförelse med de barn som inte fick probiotika. Annars är den vetenskapliga delen mager vad gäller bevisade effekter för probiotika.

Något som Elisabeth Norin ville att vi skulle ta med oss var: att vi behöver prova oss fram – vilken mat fungerar för mig? Vi är individer, också på tarmnivå. Och vi vet alla att magont, i en eller annan form, är besvärligt och i vissa fall nästan handikappande. En stor grupp människor blir diagnosticerade med IBS; Irritable Bowel Syndrome, men den svåra biten är att hantera sin magsituation – det krävs tålamod och det krävs kunskap om vad de olika bakterierna gör i våra magar.

Några råd på vägen när det gäller magen

  • lär känna din mage – vilken kost funkar för dig? En mag- och tarmdagbok kan vara på sin plats
  • Ha regelbundna mat – och toalettvanor (håll dig inte när det kniper på – gå på toaletten!)
  • Läs på! Själv ska jag läsa boken Magen: Bakterier, buller och brak (av Norin et al, 2008)

Bild: KI Pressbild

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *