Camillas träningsfilosofi – få resultat och må bra samtidigt

Jag får många frågor om hur jag tänker kring träning – hur jag fixar motivationen, orken och tiden. Samtidigt märker jag ofta att det blir en viss fixering och en hel del vanföreställningar runt träning. För att träning ska vara sund (oavsett vilket mål man har med den) måste man utgå ifrån ett antal punkter, som jag delar med mig av här. Håll dig till detta så kommer du att må bra och samtidigt nå dina mål!

1. Träning ska vara roligt

När du väljer träningsform ska du välja något du blir lycklig av. Även om det är ett tufft pass, ett tungt pass, ett roligt pass där leendet är i fokus, eller ett pass där käkarna är sammanbitna; så är resultatet samma –  du älskar det.

En runda bland hantlar är ofta ganska tungt att genomföra. Men för varje repetition, för varje gång du ökar vikterna, för varje gång du får öka på träningen så är det kul. Du får resultat och styrketräningen blir rolig att utföra då du får kläm på det. Du bygger upp styrka i musklerna och det ger en frisk och stark kropp – vilket i sin tur föder glädje.

Det finns otaliga gruppträningar i allt från boxning, vikter och dans. Dessutom finns det mängder med träning att göra utanför gymmet: promenad, löpning, cykling, paddling… Hitta det som passar just dig och bry dig inte om vad andra gör. Det finns alltid något som du kommer att gilla. Våga testa dig fram och ge det några gånger innan du bestämmer dig.

2. Det är inte jobbigt

Träning ska alltid ge den där tillfredsställande känslan. Men ibland kan det vara som bly i fötterna och bara att ta sig till träningen kan verka som ett maraton.

Kan du tänka dig, att det är dessa tillfällen som är guldkornen i träningen? För när du gör det trots att det känns tungt kommer du att märka att din träning är rolig! Känslan efteråt än nämligen skön, du gjorde det, och det är det som är belöningen.

Så varje gång det känns som pest att ta tag i träningen – gör det bara! Se det som en utmaning för det är inte många gånger du kommer att behöva tvinga dig till träningen innan den där känslan är ett minne blott. Du kommer nämligen att förstå att de där gångerna är viktiga för dina resultat och njutningen i en rutinmässig träning är att efter ett tag så kan du inte låta bli att ta dig till det där träningspasset.

3. Att vara på gymmet är inte obekvämt

För det första: träning innebär inte att man alltid måste åka till ett gym. Det finns otroligt många träningsformer som man kan utöva i hemmet och utomhus.

Men ta reda på varför du känner dig obekväm med att träna på en anläggning. Är det självkänslan? Är det något som spökar i huvudet? En träningsanläggning är nämligen till för alla. Jag har hört sådana konstiga bortförklaringar och den ”bästa” är ju när människor säger: ”Nej, jag måste komma i lite bättre form för att börja på gymmet, det är så pinsamt annars.”

Träningsanläggningar är till för människor som vill komma i form, som vill prestera bättre och människor som vill ha kul. Oavsett om man är överviktig, underviktig, i tävlingsform eller söker en bättre kondition. Det är liksom själva idén med att ha ett gym. Så blås bort sådana tankar ur huvudet för de stämmer inte.

4. Träningen ska vara varierad

Jag dansar och håller dansklasser. Jag är Zumbainstruktör och är fullkomligt förälskad i mitt yrkesval. Trots detta gillar min kropp inte att bara dansa. Ingen kropp gillar enformig träning och även om dans i sig innebär mycket variation så behövs mer.

Jag styrketränar gärna. Crossfit-övningar är en annan förälskelse och andra pass så som till exempel Combat är en jätterolig träningsform. Jag är nyfiken på all sorts träning och testar nytt och varierar så ofta jag bara kan. Variation bygger även upp en flexibel kropp och det av något är mitt mål med träningen. En stark, flexibel och glad kropp som blir glad då man tränar.

5. Realistiska och verkliga mål

Om du vill träna för att få en starkare kropp, droppa i vikt eller få snygga muskler spelar egentligen ingen roll. Men att stirra sig blind på vågen är en riktig resultattjuv. Man tränar inte för att en digital manick ska visa resultat.

Man tränar för att kroppen ska visa resultat i form av att bli lite snabbare, lite starkare och må lite bättre. Man mår inte bra av att slaviskt följa resultat i form av kilo eller centimeter. Vill du veta en hemlis? Om du fokuserar på att höja prestationen i stället så kommer det där andra att gå av en rasande fart i alla fall.

Så, kör på och ha skoj!

Foto: Peter Lidström

Mer att läsa

2 kommentarer

  1. 2

    Hej,
    läste om dig i Bohusläningen, bor själv nära Dingle och skulle helt enkelt vilja vara med om din träning! Jag undrar alltså var och när du har träningspass i Dingle och Munkedal?
    (Vet inte om det här är rätt ruta att fråga om det, men hittade inget bättre ställe att skriva på.)

    Vänliga hälsningar
    Lisa Sigfridsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>