Cirkelgym & Indoor Walking

Det är alltid lite spännande och testa nyheter, denna gång för Friskis&Svettis i Stockholm. Deltagarna började med ett Cirkelgympass med instruktören Anette, och sedan tog Erik över och körde ett pass Indoor Walking. Alltsammans tog en dryg timme. Jag var lite nervös och undrade om morgonens frukost skulle räcka för två ganska tuffa pass, men den glada Anette gav oss pepp genom hela klassen, så det fanns ingen möjlighet till att slappa direkt.

Men låt oss då börja med Cirkelgym, ett pass som är i grupp men du tränar individuellt vid 20 olika stationer. Vid varje station kämpar du på i 45 sekunder, för att sedan fortsätta- och så varvet runt. Sju sekunder hinner du vila mellan stationerna, och det behövs. Jag fick kanske inte riktigt blodsmak i munnen av detta pass – men vilken pulshöjare! Det är ett ganska snabbt tempo, så det gäller att hänga med, och vara med, med både kropp och knopp.

Cirkelgym – plus & minus

PLUS

  • Tidseffektivt och du kör igenom hela kroppen
  • Go! Go! Go! Du hinner inte tänka på annat!
  • Roligt och du kan utmana dig själv, också med hjälp av instruktören

MINUS

  • Lite trångt emellanåt, beror på hur många man är på klassen
  • Ibland svårt att verkligen få ut allt av dessa 45 sekunder, till exempel om man missar någon inställning på maskinerna

Sedan var det dags för den nya träningsformen som även finns på andra gym över Sverige – Indoor Walking. För mig passade det lite som handen i handsken, eftersom jag är just en gå-människa. Jag skyr dessvärre spinning, så detta blev ett perfekt alternativ! Instruktören började med att förklara om själva styrets inställning (beror på hur lång du är), och sedan var det bara att köra! Det finns en spak där man ställer in motståndet, väldigt enkel princip. Detta gör att fokus kan vara på att fixa konditionen. Det finns även rörliga stavar till och på sätt blir det en helkroppsträning i konditionsbemärkelse.

Instruktören Erik hade gjort en bra mix av musik och var väldigt uppmärksam på oss som grupp – han var en bra guide genom hela passet. Och precis när man var och vandrade någon annanstans i tankarna, då var han plötsligt där och förmanade oss att sträcka på oss, och hur vi skulle tänka genom passet. Det finns fem positioner –  mitten, stavar, balans (inte helt enkel), fram (snabb) och flex (positionen blir mer bakåtlutad och neråt). Min upplevelse var mycket positiv och jag ska försöka få till flera pass av denna kaliber!

Indoor Walking –  plus & minus

PLUS

  • Musiken, instruktören och gruppen gör att det blir kul!
  • Svetten rinner – här kan du satsa!
  • Ett bra alternativ till spinning

MINUS

  • De första gångerna är det lätt att få krampaktig känsla i fötterna, vilket jag fick. Men det ska tydligen bli bättre ju mer man går. Ett tips ska vara att ha joggingskor på sig.
  • Lite svårt att veta hur mycket man ska höja motståndet.

Har du testat någon nyhet som du kan rekommendera? Vad tror du om de formerna som jag har testat här? Blir du sugen på något av dem?

Källor: Pressinformation från Friskis&Svettis Stockholm, samtal med Anette och Erik från Friskis&Svettis City, Mästersamuelsgatan 20, Stockholm.

Foto: Emilia Arvidsson

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>