Dags att ta löpningen till nästa nivå?

Oavsett vad du har för syfte och mål med din löpträning finns det stora vinster att hämta genom att variera den på olika sätt. Vare sig du springer för att få bättre kondition, bli piggare, bli snabbare eller för att delta i något lopp eller tävling så finns det otaliga fördelar med att  inte vecka efter vecka springa samma sträcka, samma bana och i samma tempo.

Det kan förvisso tyckas logiskt att man ska träna på exakt det man vill bli bättre på. Om du exempelvis har som mål att bli snabbare på milen och kanske vill springa ett millopp så kan det kännas logiskt att alltid springa just en mil när du tränar. Att många av oss är vanemänniskor och av bekvämlighetsskäl lätt fastnar i samma gamla löprunda kan förmodligen också spela roll för varför många springer mest på slentrian.

Om du inte har löptränat så mycket tidigare eller har haft ett längre uppehåll kan det vara lättare att jämföra olika träningstillfällen och sin prestation om man alltid springer samma runda. När man då efter en tid börjar uppleva framsteg såväl i tempot som i själva löpupplevelsen får man en bekräftelse på att man utvecklas. Detta är till en början förstås något positivt och kan vara viktigt för motivationen och benägenheten att fortsätta med regelbunden löpning.

Men när du väl har kommit igång med löpningen på regelbunden basis och vill fortsätta uppleva förbättringar har du mycket att hämta på att börja variera löprundorna på olika sätt. Springer du mer än någon gång i veckan så finns det dessutom en skadeförebyggande poäng med att variera sträcka, tempo och underlag på passen. Hösten är den perfekta tiden på året för just löpning och den svalare och friskare luften bidrar med den där extra energin som kan behövas för att trycka på lite extra.

Därför har jag några tips på hur du som har kommit igång med löpningen kan komma vidare och få ute lite mer av dina löppass i höst:

Av Jenny Bagglund

Bild: Livskick

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>