Dålig dag? Fråga dig själv detta

Vissa dagar är onekligen sämre än andra; ibland känns det som att humöret ligger i botten, helt utan anledning. Fast kanske finns orsaken faktiskt där, utan att du insett varför? Så, du som har en dålig dag: här är frågorna du ska ställa till dig själv just nu!

dålig dag

Har du ätit något?

Har du ätit och druckit under de senaste timmarna? Om inte – gör det. Lågt blodsocker betyder att kroppen inte har något bränsle kvar, du känner dig orkeslös, illamående och frusen. Är det riktigt illa kan du bli yr och få försämrad beslutsförmåga; du förlorar alltså förmågan att se klart. Vätskebrist i sin tur är ganska ovanligt, men kan också göra dig trött och illamående.

Vad har du på dig?

Visst är det underbart att spendera en ledig dag i pyjamas ibland. Men om de dåliga dagarna just nu är fler än de bra, kan det faktiskt vara en god idé att gå upp ur sängen, duscha och klä på dig på morgonen. Det här kan vara ett sätt att lura dig själv att känna dig piggare och mer kapabel att ta tag i dagen – och livet.

Vad tänker du på just nu?

Dina tankar spelar roll. När du har en dålig dag, försök att sätta den där kritiska rösten på paus (helst ska den vara permanent avstängd, såklart!). Den är nämligen inte alls konstruktiv: Hur enkelt är det att göra något, när någon står med lupp, granskar allt efter minska misstag och väser: Du kommer inte att klara det här?

Så: även om det är ovant, prova att praktisera extra mycket självmedkänsla under dåliga dagar. Berätta gärna om allt känns tungt, men försök att inte attackera dig själv i processen, utan separera den du är från vad du känner.

Hur lång är din att-göra lista just nu?

Att skjuta upp saker, prokrastinera, kan lätt bli en dålig vana som tynger dig och blir en del av en negativ självbild. Du behöver inte uträtta storverk idag, men att faktiskt göra något litet från din att-göra-lista nu hjälper dig att ta kontrollen, lättar stressen och stärker dig. Gör något litet du skjutit upp – och gör det nu!

Har du varit utomhus idag?

Det här är inte ett tillfälle att slå personligt rekord i löpspåret, men stick gärna ut näsan genom dörren en liten stund, om du inte redan gjort det. Klyschan om solljus och frisk luft som bot mot det mesta känner vi alla väl till; det är dock en klyscha av en anledning. Frisk luft och rörelse ger bättre sömn och gör dig gladare. Känns det helt övermäktigt kan jag varmt rekommendera mutor: Gå fem minuter till bensinstationen för att köpa din favoritchoklad eller lova dig själv obegränsad sofftid när du kommit hem igen.

Vad har du gjort under den senaste veckan?

Fundera över hur den senaste tiden sett ut. Kanske finns det faktiskt en enkel förklaring till att du känner dig slut just nu. Har du sovit för lite, träffat massor av folk, jobbat mycket eller kanske varit sjuk? Acceptera att detta har påverkat dig och ge dig själv tid att återhämta dig. Du är snart på banan igen!

Har du klappat ett djur idag?

Har du en katt? Idag kan vara en bra dag att låta den hoppa upp till dig i sängen. Att klappa ett djur sänker blodtrycket, minskar stresshormonerna och ökar kroppens produktion av hormonet oxytocin, vårt lugn- och-ro- hormon. Allergisk? Att få massage har samma effekter.

Har du sagt det högt?

Att sätta ord på det som skaver kan vara skönt. Ofta är det inte tusen saker som är fel (även om det känns så) utan kanske ett eller två, vilket du märker när du tvingas formulera dig högt. Att berätta är ett sätt att förstå, att skapa en berättelse att förhålla dig till för att komma vidare. Dessutom kan ett samtal med en vän, släkting eller psykolog göra att du känner dig mindre ensam.. Vill eller kan du inte prata med någon, prova att formulera dig i skrift.

Har du väntat några dagar?

Dåliga dagar eller veckor har vi alla då och då, och oftast går det faktiskt över. Om du inte kommer vidare, sök hjälp. Vårdcentralen är ett bra första steg.

Källor

www.1177.se
www.dn.se
www.sverigesradio.se
www.depression.se

Artikeln är inspirerad av www.tickld.com

Bild: Pixabay

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *