Dåliga förebilder kan hjälpa dig bli av med dåliga vanor

Ett standardtips när du vill uppnå något i livet är att skaffa en förebild; någon som kan motivera dig till en positiv förändring. Vad som är en god förebild varierar från person till person, och kan vara svårt att avgöra. Men nu visar forskning att det kan vara lika användbart att välja en dålig förebild – i alla fall om det är ett negativt beteende du vill ändra på.

forebild

Vi människor kan motiveras på två olika sätt: antingen drivs vi av att närma oss något vi uppfattar som positivt (som t.ex. vanan att ta en morgonpromenad) eller så drivs vi av att undvika något vi uppfattar som negativt (som t.ex. att röka). På samma sätt är det med människor vars beteenden vi ser; antingen vill vi ta efter beteenden eller så vill vi undvika dem, beroende på hur vi uppfattar effekterna hos personen vi studerar. Hur vi uppfattar både beteenden och effekter beror därtill ofta på vad vi fokuserar på.

I en nypublicerad studie lät man deltagarna antingen få fokusera på fördelarna med att bete sig på ett visst sätt eller på nackdelarna att göra motsatsen (i detta fall: äta mat som anses hälsosam). Sedan fick de studera en person som antingen uppvisade det ”goda” beteendet (åt hälsosam mat) eller en person som uppvisade det ”dåliga” beteendet (åt ohälsosam mat).

När man sedan testade deltagarna visade det sig att de som fokuserat på det bra beteendet och sett en ”god” förebild visade större motivation och trolighet att följa beteendet – vilket kanske inte låter så konstigt. Men: de personer som fokuserat på det dåliga beteendet och sett en ”dålig” förebild visade lika stort driv att välja det bra beteendet. Det var de personer som antingen haft fokus bra beteende – dålig förebild eller dåligt beteende – god förebild som fanns minst troliga att börja med en hälsosam diet. Med andra ord: förebilden bör passa målet med förändringen.

Så: Vill du väldigt gärna börja ta morgonpromenader, för att du tror du skulle må bättre av det och få mer tid till tankar och frisk luft – hitta en förebild som redan promenerar på morgonen och verkar må bra av det. Vill du istället sluta röka, för att du är övertygad om att det är skadligt för din hälsa – hitta en ”förebild” som rökt länge och som nu börjar uppvisa dåligt mående på grund av det.

(En idé kan dock vara att inte berätta för personen i det senare fallet hur du tänker – i alla fall inte förrän du lyckats sluta röka och kan agera god förebild för din dåliga!)

Källa: Personality & Social Psychology Bulletin

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>