Därför läser vi tidningar om fitness och skönhet trots att det får oss att må sämre ibland

När jag läser inredningstidningar dreglar jag lika mycket som en hund som vill ha köttbullar. Det är så snyggt, så rent, så fräscht, så stort… Så som jag inte har hemma. Och trots att jag vet att jag för det första egentligen trivs hemma i mitt lilla schyffe där min familj går varann på nerverna för att vi knappt har nånstans att ta vägen – så sitter den där lilla taggen i hjärtat. Och trots att jag vet att ägaren till huset i tidningen lagt ner massvis med tid och pengar för att inreda och renovera, och att dessutom tidningens team av stylister jobbat många timmar med detta hem för att det ska gå att fotografera och ha med i tidningen – så sitter den där lilla taggen i hjärtat. Jag vet att det är lite fejkat. Men det är ju så fint. Mår jag bättre av att läsa tidningen? Nej, inte direkt. Känns det bra att komma hem till mitt schyffe från 70-talet? Ibland, ibland inte.

mode, modetidning, ideal, kroppsideal, skönhetsideal, fitness, tidning, magasin, fel, brister, missnöjd, kropp, kroppen, skönhet, TV, banta, träna, vikt, viktnedgång, reklam, fitspo, forskning, studie

Jag tänker att det kan vara lite så när vi läser modetidningar också. Vi vet att det krävs en enorm insats för att se ut som en modell, och att tidningens team spenderat timmar på att redigera bilderna, journalisterna likaså med sina texter – för att det ska låta så underbart som möjligt. Ändå sitter vi där och suktar. En del mer, andra mindre såklart. Varför?

Jag letade rätt på studier om detta och hittade en som svarar på min fråga. Varför läser vi tidningar och ser på TV-program som går ut på att belysa läsarens fel och brister?

Många tidigare studier visar att människor som är missnöjda med sitt utseende känner sig ännu mer missnöjda när de ser bilder av modeller som har den ”idealiska” kroppen. Den här studien, som är från 2011, gjorde ett experiment för att mäta hur länge människor tittade på bilder av modeller i olika typer av onlinemagasin, och såg att människor som är missnöjda med sitt utseende undviker att titta på dessa bilder – om inte bilderna hör ihop med en artikel som berättar hur de kan göra för att se ut som modellerna. Silvia Knobloch-Westerwick säger:

– Många av dessa tidningar och TV-program berättar för dig att du måsta banta, eller genomföra ett träningsprogram, så att du ska gå ner i vikt och bygga muskler. Det är det som är nyckeln. Människor kommer att titta på bilderna om de upplever att de kan uppnå idealet. I så fall kan modellerna användas som inspiration för att förbättra ens egen kroppsform. Om artiklarna kan inspirera till att börja banta eller träna, spenderar man mer tid med att titta på de idealiska kropparna. Om artiklarna inte ger någon inspiration, undviker man bilderna.

De människor som var nöjda med sina kroppar spenderade ungefär lika lång tid med att titta på bilderna, oavsett vilken tidning de läste. De kände inte behovet av att undvika reklam som innehöll idealiska kroppar, och de behövde inte bilderna för inspiration heller.

Mellan män och kvinnor var det ingen skillnad i hur de reagerade inför bilderna. Det berodde bara på om de var nöjda med sina kroppar eller inte, och vilken slags tidning de läste.

– Detta kan förklara varför fitness- och skönhetstidningar är så populära, även om det kan leda till att man kan må sämre av det. I de flesta andra liknande studier tvingades deltagarna att titta på bilder av idealiska kroppar, och sen fick de svara på hur detta fick dem att må. Då är det inte konstigt att bilderna fick dem att bli mer missnöjda – även om det är också en realistisk bild av hur människor agerar i verkliga livet. I den här studien tvingades ingen att titta på bilder utan deltagarna befann sig i en realistisk situation där de fick välja att göra vad de ville.

Sedan är ju frågan vad som händer med oss människor om vi motiveras av hälso- och skönhetstidningar för att förbättra våra kroppar, men sen misslyckas med våra mål. Det kommer Silvia försöka svara på i sin nästa studie.

För mig blir det här också ett rätt tydligt bevis på att vi är olika. En del förstår inte mina texter och kan inte identifiera sig alls med dem. Svaret är nog helt enkelt att de inte har problem med sitt utseende, identitet eller sina kroppar. Vilket ju är toppen! Men dessa personer måste också förstå att det finns en annan sida av mänskligheten som inte är som dom. Människor som mår dåligt av fitspo, reklam, modetidningar osv. Just thinking out loud.

Studien: S. Knobloch-Westerwick, and J. Romero. Body ideals in the media: Perceived attainability and social comparison choices. Media Psychology.

Bild: Livskick

Mer att läsa

3 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>