Datorspel för bättre hjärnhälsa – denna typ av spel är bäst

Spel som fungerar som tankegympa, spel som används för att göra en skillnad i världen, eller spel som är skapade endast för att underhålla – dagens tv- och datorspel kan ha en uppsjö potentiella effekter på hjärnan. En ny studie uppger att det är spelets specifika innehåll, dynamik och mekanik som avgör dess påverkan, och att actionspel faktiskt kan ha en särskilt god effekt.

datorspel

Begreppen ‘tv-spel’ och ‘datorspel’ refererar till tusentals olika typer av upplevelser – allt från enkla datoriserade kortspel till mäktiga, detaljerade och realistiska fantasivärldar; och allt från rent privata aktiviteter till aktiviteter som inkluderar hundratals andra spelare. (En bra jämförelse är begreppet ‘mat’ – man pratar inte om vilken effekt mat i allmänhet har på kroppen, utan man pratar om effekterna som fås av sammansättningen av en specifik typ av mat, eller hur?)

Forskarna som studerat den specifika påverkan av olika spelupplägg skriver i sin artikel att actionspel har en särskilt god effekt på hjärnan – till och med jämfört med spel som designats just för att träna tankebanorna. Actionspel innehåller snabba rörliga mål som rör sig in och ut ur sikte, samt stora mängder objekt i ett virrvarr – vilket kräver att användaren gör snabba men noggranna beslut.

Actionspel har visats förbättra uppmärksamhetsförmågan, hjärnans bearbetning, och andra kognitiva funktioner. Många andra typer av spel ger inte någon likvärdig inverkan på perception och kognition. Däremot noterar författarna att högre antal speltimmar kan leda till sämre uppmärksamhetsförmåga, t.ex. i klassrummet om det gäller unga personer som går i skolan dagtid. Dessutom har tv- och datorspel tidigare visats ha inverkan på andra aspekter av människans beteende – inklusive sociala samspel – och dessa effekter kan vara antingen positiva eller negativa, beroende på innehållet i spelet.

—Moderna spel har utvecklats till sofistikerade upplevelser som exemplifierar många psykologiska principer som är grundläggande för att förändra beteende, utveckla inlärning, och förbättra neuroplasticitet, säger författarna.

Studien: C. S. Green, A. R. Seitz. The Impacts of Video Games on Cognition (and How the Government Can Guide the Industry). Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 2015; 2 (1): 101 DOI:10.1177/2372732215601121

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>