Den mentala hälsan påverkas positivt av frukt och grönt

Att frukt och grönt är bra för den fysiska hälsan är ett resonemang som många av oss känner igen, då vi oftast lär oss detta redan från barnsben. Men att det skulle ha en positiv inverkan på den mentala hälsan att äta mycket frukt och grönsaker är något som få människor reflekterar över i vardagen. Det är alltså inte bara kroppen utan även knoppen som påverkas av frukt- och grönsaksintaget.

hallon

Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna människor äter cirka 500 gram frukt och grönt per dag, för att skapa ett fysiskt välbefinnande men också för att få ett balanserat mentalt välbefinnande. Detta motsvarar till exempel tre frukter och två stora nävar med grönsaker.

I frukt och grönsaker finns vitaminer och mineraler som kroppen behöver för att fysiskt fungera. Utöver detta så innehåller frukt och grönsaker fibrer som hjälper och underlättar tarmarnas process. Vissa av dessa fibrer hjälper också till att hålla blodsocker och insulinnivå i schack, vilket i sin tur påverkar vårt mentala tillstånd i en positiv riktning då vi får ett stabilare humör under dagen. Dessutom finns det många näringsämnen som också har en stor positiv inverkan på vår mentala hälsa.

Antioxidanter hjälper kroppen att hantera bildningen av fria radikaler som kroppen producerar vid förbränning, vilket hjälper kroppens celler att bibehålla en normalfunktion samt motverkar inflammationer och infektioner.

Kolhydrater som återfinns i sockerarter och fibrer (till exempel i frukt och bär) förbättrar vår mentala kapacitet och koncentrationsförmåga.

Protein (till exempel i baljväxter) påverkar uppbyggandet av vår muskelmassa och våra hormoner. Muskler gör att vi orkar mer under dagen samt en bra hormonbalas påverkar vår mentala hälsa positivt.

Vitamin C, som bland annat finns i broccoli, paprika och apelsin, hjälper oss att undvika trötthet, irritation och svaghet.

En undersökning från universitet i Warwick som presenterades 2013 där över 80 000 britter deltog har visat på sambandet mellan det mentala välbefinnandet och konsumtionen av frukt och grönt. Enligt studien kom den maximala effekten vid ett intag av sju portioner. Det kan naturligtvis vara svårt att nå upp till sju portioner frukt och grönt per dag, men med vetskapen om de positiva effekterna finns det dock alla möjligheter att öka den mentala hälsan genom små förändringar – att kanske ta en extra frukt till mellanmål eller efter lunchen.

Nu när vintern och mörkret knackar på dörren kan det vara bra att ha i åtanke att om vi ökar intaget av frukt och grönt så har vi alltså en bättre chans att orka med tidiga morgnar och långa arbetsdagar.

Källor:

Livsmedelsverket

S. Stranges, P. C. Samaraweera, F. Taggart, N.-B. Kandala, S. Stewart-Brown.Major health-related behaviours and mental well-being in the general population: the Health Survey for England. BMJ Open, 2014; 4 (9): e005878 DOI: 10.1136/bmjopen-2014-005878

Bild: Pixabay

Av Ilona Jonsson Lindblad

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>