”Den nordiska dieten: Smal och frisk med svensk husmanskost”, av Trina Hahnemann

Den nordiska dieten är en kokbok med recept skapade av danskan Trina Hanemann, kock och matskribent, tillsammans med Viola Adamsson, doktorand i nordisk kost och hjärthälsa.

Boken berör olika områden och är inte bara en kokbok. Den ger även en blick tillbaka i tiden då Viola Adamsson förklarar hur vi nordbor levde förr i tiden, hur vi tog till vara på maten och hur hälsosituationen såg ut bland befolkningen. Sedan finns det även kapitel som berör näringslära samt beskrivningar över hur kosten och vår livsstil bör hänga ihop. Sedan kommer alla ljuvliga recept vilket utgör ca 85 % av bokens innehåll.

Att den nordiska kosten är hälsosam för oss nordbor är något författarna hela tiden försöker övertyga läsaren om. De förklarar mycket noggrant vad det är som är bra med vår kost och de belyser även de problem som kan uppstå i fall man misstolkar dietens upplägg.

Denna nordiska diet som är så hälsosam innebär följande:

  • Ät rena produkter – undvik charkprodukter och andra processade livsmedel. Ät hellre kött, fisk och fågel i ren form.
  • Variera din kost – Ät fisk två gånger i veckan, vegetarisk två gånger och kött höst tre gånger.
  • Lägg upp kosten utifrån säsong – använd de råvaror som odlas just nu.
  • Ta tillvara på svenska livsmedel –  safta, sylta, frys in, rök, salta. Ta till vara på så mycket av vår svenska mat som möjligt då det tryter på tillgång av färska råvaror. Undvik att handla allt för mycket av de importerade råvarorna (främst frukt och grönt). Den nordiska kosten anses vara väldigt miljövänlig.
  • Är tre huvudmål om dagen (frukost, lunch och mellanmål) samt två mellanmål.
  • Välj nordiska spannmålsalternativ (både mjöl, gryn och korn) – de fullkornsprodukter som finns är att föredra.

Enligt författarna är den nordiska kosten mycket enkel att följa, vilket jag håller med om – om man vet vad som är typiska nordiska livsmedel vill säga. Många i dagens samhälle är bortskämda med att alla livsmedel finns tillgängliga året runt och detta försvårar vår medvetenhet om vad som ligger i säsong och inte.

Det första intrycket man får av att läsa boken är att den är tråkig – när man ännu inte har kommit till de spännande och helt fantastiska recepten. Allt som står i ”kort näringslära” och ”viktminskning med den nordiska dieten” är fakta vi har kunnat läsa oss till i flera decennier. Men det är precis så enkelt och rätt det bara kan bli. Att läsa om kostplaneringen i denna bok är som att läsa de nordiska näringsrekommendationerna och livsmedelsverkets riktlinjer över måltidsordning, motion och viktminskning.  Det är inte nya rön som författarna skriver om, det är sunda och enkla principer som är lätta att följa och som inspirerar till en förändring när man väl läst hela kapitlet.

Receptdelen kan inte bli annat än hyllad. Det är enkelt, snyggt och väldigt informationsrikt. Läsaren kan enkelt lära sig mer om olika nordiska grönsaker och tillagningsmetoder genom att läsa informationen man hittar i de färgglada rutorna som dyker upp lite här och där. Jag är säker på att många av recepten kommer älskas såväl av barnfamiljer och singelhushåll som av äldre pensionärer. Det är så där härligt svenskt som det bara kan bli, men så långt ifrån husmanskosten på samma gång. Fräscht, modernt och enkelt är tre ord som beskriver recepten rättvist.

Mer att läsa

En kommentar

  1. 1

    Nice, nu blev jag lite intresserad. Skriver de även vilka grönsaker och frukt som är säsong, som odlas just den månaden/tiden på året?

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>